Kies je webmail

Phishing herkennen

De kans dat je een keer te maken krijgt met phishing in de vorm van mails, appjes of sms’jes is helaas best groot. Internetcrimelen worden ook steeds slimmer en inventiever. De tijd dat je een phishingmail herkende aan taalfouten of een slechte vertaling wordt steeds kleiner.

Maar geen paniek! Op deze pagina hebben wij op een rij gezet hoe je phishing herkent zodat er niemand met jouw gegevens vandoor gaat.

Phishingmails. Hier moet je op letten

Een nepmail is steeds moeilijker te onderscheiden van een echte mail. Het is dus belangrijk dat je weet waar je op moet letten. De onderstaande tips gaan je daarbij zeker helpen!

Tip 1. De afzender

Kijk niet alleen naar de naam van de afzender, maar ook naar het precieze afzendadres. Is dit een vreemd adres, of een afgeleide versie van de echte naam van een bestaand bedrijf? Dan is het waarschijnlijk foute boel.

Tip 2. De aanhef

‘Beste klant’. ‘Geachte heer / mevrouw’. ‘Dear Madam / Sir’. ‘Dear Google client’. Word je in algemene bewoordingen aangesproken in plaats van met je naam? Of staat er helemaal geen aanhef? Pas dan op. Dit kan een teken zijn dat je met een phishingmail te maken hebt. Bedrijven waar je daadwerkelijk klant bent, weten of je een man of vrouw bent. Maar, ook echte e-mails kunnen zonder naam zijn, dus check ook op de punten van de andere tips.

Tip 3. De inhoud

In phishingmail staat vaak een verzoek om persoonsgegevens. Die moeten om de één of andere reden zogenaamd ‘bijgewerkt’ of ‘geverifieerd’ worden. Of je hebt iets gewonnen, en je hoeft alleen nog maar een paar privégegevens te verstrekken. Dit zijn signalen dat je zeer waarschijnlijk met een phishingmail te maken te maken hebt.

Tip 4. Spelling en taalgebruik

Kijk goed naar het taalgebruik in de mail. Phishingmail bevat regelmatig tekst die door een vertaalcomputer is gehaald. Dat levert soms vreemde zinsconstructies en taalfouten op. Inconsequent hoofdlettergebruik en punten en komma’s op rare plekken zijn ook geen goed teken. E-mails van echte bedrijven en officiële instanties bevatten doorgaans geen taalfouten en zijn ja, verzorgd geschreven.

Tip 5. Vormgeving

Is de mail niet vormgegeven in de huisstijl van het bedrijf? Ontbreken er bijvoorbeeld logo’s, of zien deze er raar uit? Alarmbellen!

Tip 6. Linkjes

Klik nooit zomaar op een link in een e-mail waarover je twijfelt. Controleer eerst of het wel een legitieme link is. Hoe? Zo: ga met je muis op de link staan, zonder erop te klikken. Doorgaans verschijnt dan het adres in beeld waar de link daadwerkelijk naartoe gaat. Komt dit niet overeen met de tekst? Staat er geen officieel bedrijfsadres? Dan is het hoogstwaarschijnlijk niet in de haak

Kom je er niet uit?

Chat

Snelste!

Stel je vraag via chat

open chat

Facebook

Stel je vraag via Facebook Messenger

Open Facebook Messenger

Telefoon

Toon telefoonnummer

Internet via kabel: 0118 22 55 75
Glasvezel: 0118 22 55 25

Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.