Phishing

4 nieuwe online phishing-methoden

Elke maand is er wel weer een nieuwe boodschap waarmee fraudeurs internetgebruikers in de val proberen te lokken. Om je te helpen online veilig te blijven, praat DELTA je bij over de phishing-methoden die nu populair zijn.

Veel Nederlanders krijgen momenteel te maken met deze 4 frauduleuze berichten, die bedoeld zijn om je persoonlijke gegevens of geld te ontfutselen (‘phishing’). Lees ze even door, dan ben je op je hoede.

 

1. E-mails van de ‘KVK’ over opnieuw identificeren

Phishingmails en sms’jes van de ‘KVK’ over opnieuw identificeren, UBO of een digitale sleutel die verouderd zou zijn, zijn momenteel in omloop waarschuwt de KVK. In het nepbericht wordt verwezen naar een website waar je het euvel kunt verhelpen, dat volgens de afzender nodig is om te voorkomen dat je KVK-nummer ‘verloopt’. Op die site word je opgedragen je gegevens in te voeren of een (klein) geldbedrag te betalen. Klik nergens op in dit bericht, betaal niets en weet dat het bericht niet afkomstig is van de KVK. Op de website van de KVK vind je voorbeelden van de nepberichten die hen bekend zijn en meer informatie.

 

2. E-mails over recht hebben op ‘energietoeslag’

RTL Nieuws maakt melding van e-mails en sms’jes die nu veel verstuurd worden waarin staat dat je recht hebt op ‘energietoeslag’. Daarmee wordt slim ingespeeld op de flink hogere energieprijzen van dit moment en op de energietoeslag van de overheid die daadwerkelijk bestaat. Om de toeslag aan te vragen word je naar een nepwebsite van ‘MijnOverheid’ gestuurd. ‘De details op de website kloppen, waaronder het logo van de Rijksoverheid, de kleuren en teksten,’ schrijft RTL Nieuws. Op de site word je gevraagd om privégegevens in te voeren. Die informatie gebruiken de cybercriminelen om je later te bellen om je met een vaker gebruikte smoes over een digitale aanval op je bankrekening geld afhandig te maken. Mocht je zo’n mailtje ontvangen: verwijder deze direct en raadpleeg voor meer informatie over de echte energietoeslag de website van de Rijksoverheid.

3. Nepwinactie van ‘Heineken’

Op WhatsApp gaat een kettingbericht rond over een winactie voor een Heineken-koelkast ter gelegenheid van het ‘Oktoberfeest’. Om deel te nemen moet je op een link klikken, waarna je vragen dient te beantwoorden zoals: ‘Hoe kent u Heineken?’ Ook wordt gevraagd het bericht door te sturen en om 1 of 2 euro te betalen.

Negeer het bericht, vul geen gegevens in en betaal niets, want mogelijk zit je dan vast aan een abonnement. Op de website van de Fraudehelpdesk lees je meer over deze nepwinactie.

4. Mislukte bezorging of inklaringskosten van ‘PostNL’

Er zijn meerdere nepmails van ‘PostNL’ in omloop. Ze hebben zogenaamd te maken met een ‘mislukte bezorging’ of ‘inklaringskosten’ die betaald moeten worden. In beide gevallen beland je na een klik op een nagemaakte website van PostNL waarin je gevraagd wordt een betaling te doen. Op de website van PostNL staan voorbeelden van nepberichten die bij PostNL bekend zijn.

PostNL zegt dat het haar klanten nooit in e-mails of sms’jes vraagt om een betaling via een betaallink te doen. Er wordt altijd eerst verwijzen naar hun track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. Ongeacht wat voor bericht je hebt ontvangen, kun je ook altijd zelf de PostNL-app openen om daar te kijken wat voor bezorging al dan niet jouw kant op komt.

Fraudeurs kunnen zich ook per sms en telefoon bij je melden. Zo worden er momenteel veel sms’jes uit naam van ‘de Belastingdienst’ verstuurd, en ontvangen veel mensen Engelstalig telefoontjes van ‘National Police’, de ‘Dutch Supreme Court’ of het ‘Ministry of Justice’.

 

In de DELTA Veilig Online-gids lees je alles over phishing, andere fraudevormen en tips om veilig online te blijven.