DELTA Veilig Online-gids

Bij DELTA houden we van het internet. Maar om er altijd plezier van te hebben, moet je online veiligheid gewaarborgd zijn. Wachtwoorden kunnen op straat komen te liggen, fraudeurs kunnen je geld te ontfutselen. Met deze gids ken je de risico’s en blijf je veilig online.

In het kort:

  • Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie
  • Phishing (nepmails of -appjes)
  • Openbare wifi
  • WhatsApp-fraude
  • Spam en malware (zoals virussen en adware)
  • Nepwebshops

Virussen, WhatsApp-fraude, datalekken; elke internetgebruiker kan te maken krijgen met online narigheid. Gelukkig is het meeste goed te voorkomen door de risico’s te kennen en voorzorgsmaatregelen te nemen. Daar helpen we je graag bij met deze gids. Zo blijf jij veilig online. 

Een algemene tip vooraf: maak regelmatig een backup. Als er dan toch iets mis gaat, kun je in elk geval nog bij je bestanden.

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie

Je online accounts goed beveiligen is net zo belangrijk als je voordeur op slot doen. Je wil niet dat iemand in je mail kan rondneuzen of via je Facebook- of iCloud-account bij je foto’s kan. Maar door datalekken kunnen wachtwoorden van je online accounts op straat komen te liggen. Bovendien zijn wachtwoorden vaak gemakkelijk te raden of te kraken, en gebruiken veel mensen hetzelfde wachtwoord voor allerlei accounts.

De belangrijkste tips om je online accounts goed te beveiligen:

  • Schakel waar mogelijk tweestapsverificatie in (2FA). Dat houdt in dat je naast het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord nog een extra stap doorloopt om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van het account. Veel populaire online diensten bieden dit aan, zoals Facebook, Instagram, Spotify, WhatsApp, Dropbox, Google en Apple. Hier lees je meer over tweestapsverificatie.
  • Kies unieke wachtwoorden. Dus niet één wachtwoord voor allerlei accounts, of variaties op dat ene wachtwoord. Als je een wachtwoordmanager gebruikt – zie hieronder – hoef je al die unieke wachtwoorden niet zelf te onthouden.
  • Gebruik een wachtwoordmanager. Dat is een soort digitale kluis waarin al je wachtwoorden (versleuteld) worden bewaard. Een wachtwoordmanager kan je inloggegevens automatisch voor je invullen, en nieuwe, veilige wachtwoorden aanmaken. Hier lees je meer over wachtwoordmanagers.

Wil je zonder tweestapsverificatie of hulp van wachtwoordmanagers inloggen? Gebruik dan lastig te kraken en te raden wachtwoorden. Denk bijvoorbeeld in wachtwoordzinnen, in plaats van wachtwoorden. Daar lees je hier meer over.

Phishing (nepmails of -appjes)

Phishing is een manier voor fraudeurs om persoonlijke gegevens of geld te ontfutselen. In een echt lijkende e-mail, sms of WhatsApp-bericht doen ze zich voor als een medewerker van je bank, de Belastingdienst of het CJIB. Voor het zogenaamd aanmaken van een nieuwe pinpas, een terugbetaling of het betalen van een verkeersboete, word je verwezen naar een nagemaakte website. Een spamfilter (zie ook hieronder bij het kopje ‘Spam’) houdt de meeste phishingmails tegen, maar soms glipt er een tussendoor. 

De belangrijkste tips voor het voorkomen van phishing: 

  • Denk niet dat je er nooit in zal trappen. Phishingmails zijn veel moeilijker te herkennen dan vroeger. Fraudeurs gebruiken overtuigingstechnieken en neuropsychologische trucjes waar iedereen vatbaar voor is. Hier lees je daar meer over.
  • Herken phishing. Hoge tijdsdruk en een onpersoonlijke aanhef (‘Geachte klant’) zijn belangrijke signalen dat er mogelijk iets niet pluis is. Verkeersboetes worden altijd per post verstuurd, nooit per e-mail. Aan het e-mailadres of webadres waarnaar links verwijzen kun je soms ook zien dat je met fraudeurs te maken hebt. Hier lees je meer over hoe je phishingmails herkent.
  • Neem bij de kleinste twijfel contact op met de zogenaamde afzender. Zoek zelf het telefoonnummer op de officiële website op, en bel. Beantwoord de mail of app niet en bel geen telefoonnummers die eventueel in het bericht vermeld staan.

Openbare wifi

In de trein, de supermarkt, op de luchthaven of in je favoriete koffietentje: tegenwoordig kun je bijna overal gebruikmaken van een openbaar wifi-netwerk. Superhandig, maar sommige van die netwerken zijn slecht beveiligd. Kwaadwillenden kunnen dan relatief gemakkelijk gegevens die je online invult – zoals inloggegevens, persoonsgegevens en creditcardinformatie – onderscheppen.

De belangrijkste tips voor een veilig gebruik van openbare wifi-netwerken:

  • Check of je met een openbaar netwerk verbonden bent. De meeste telefoons maken standaard verbinding met bekende netwerken. Dat betekent dat als je in je favoriete koffiezaak bent, je automatisch verbonden bent met hun (openbare) wifi-netwerk. Die instelling kun je ook uitzetten. Lees hier hoe.
  • Vermijd gevoelig dataverkeer. Doe bijvoorbeeld geen bankzaken, verstuur geen adresgegevens, log niet ergens in.
  • Wil je toch een bestelling plaatsen, een betaling doen of ergens inloggen? Check of de website een versleutelde verbinding heeft. Een versleutelde verbinding herken je aan een slotje in de adresbalk en aan de ‘s’ in ‘https://’ in het webadres.
  • Gebruik een VPN. Dat is een stukje software waarmee je al je internetactiviteiten versleutelt, ook als je met een openbaar netwerk verbonden bent. Hier lees je meer over VPNs

Lees hier meer over veilig online zijn op openbare wifi-netwerken.

WhatsApp-fraude (geld overmaken naar je ‘kind’)

Steeds meer mensen worden opgelicht via zogeheten WhatsApp-fraude. Een oplichter doet zich voor als een bekende en vraagt je per WhatsApp om via een betaallink snel geld over te maken.

De belangrijkste tips om WhatsApp-fraude te voorkomen:

  • Wees bij elk onverwacht betaalverzoek op je hoede. Zelfs als telefoonnummer, e-mailadres of profielfoto lijken te kloppen. 
  • Bel de persoon die om geld vraagt. Iemands stem horen is de beste verificatiemethode. Bel het nummer dat bij jou al bekend was. Dus: sluit WhatsApp, ga naar je contactenlijst en bel.
  • Laat je niet opjagen.

Lees hier meer over WhatsApp-fraude.

Spam en malware (zoals virussen en adware)

Malware is een verzamelnaam voor allerlei vormen kwaadaardige software (zoals een virus of adware) die serieuze schade kan aanrichten op je telefoon of computer. Malware installeert zichzelf ongemerkt, meestal nadat het slachtoffer op een link in een spam-mailtje klikt, een bijlage aan zo’n mail opent of buiten de vertrouwde app-winkels om een gratis app downloadt en installeert. 

Spam-mails die tot malware kunnen leiden herken je meestal aan een aanbieding die te mooi is om waar te zijn. Je hebt bijvoorbeeld zogenaamd iets gewonnen of krijgt een geweldige korting, of de indruk wordt gewekt dat je nieuwe berichten op een datingsite hebt. 

De meeste spamberichten via e-mail houdt de spamfilter van DELTA voor je tegen. Ook andere mailproviders hebben zo’n spamfilter. Daarnaast hebben we nog een veiligheidsmaatregel: de DELTA E-mailscan. Elk inkomend en uitgaand bericht wordt gecheckt op virussen. Als er een wordt aangetroffen, dan wordt dat bericht tegengehouden. 

Malware voorkomen begint met goede antivirussoftware op al je apparaten. Als klant van DELTA kun je voordelig gebruik maken van het veiligheidspakket DELTA Veilig Internet. Dat is een verzameling veiligheidstools waar onder meer anti-virussoftware en website-checks deel van uitmaken. Al je apparaten zijn dan extra beschermd tegen malware, hackers en identiteitsdiefstal. 

Onze andere tips om malware te voorkomen en spam te herkennen:

  • Zoals ook bij andere vormen van internetfraude: gebruik je gezond verstand en ken de ‘red flags’. Negeer aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn. Wees waakzaam bij onbekende afzenders, rommelig geschreven teksten of e-mails die je niet had verwacht (zoals een track and trace-bericht terwijl je niets besteld hebt). 
  • Zit er een luchtje aan een e-mail? Klik niet op links, open geen bijlagen. 
  • Installeer bij voorkeur alleen apps uit de bekende app-winkels: Apple’s Mac App Store, de Windows Store en Google’s Play Store op Android. Wees extra waakzaam bij het downloaden van gratis software, vooral als dat programma normaal gesproken alleen betaald wordt aangeboden. 

Nepwebshops

Malafide webwinkels zijn in opkomst. Zo’n nep-webshop heeft vaak een professioneel ogende website en biedt populaire producten aan die zogenaamd altijd op voorraad zijn en ook nog eens weinig kosten. Maar eenmaal iets gekocht en betaald, wordt er niets geleverd, blijkt de klantenservice onbereikbaar en is het erg lastig om je geld terug te krijgen.

De belangrijkste tips om nepwebshops te mijden:

  • Wees kritisch. Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is dat het waarschijnlijk ook.
  • Betaal achteraf of met creditcard.
  • Zoek voordat je een bestelling plaatst naar reviews en klachten over de webwinkel.

Lees hier meer over malafide webwinkels.

DELTA Veilig Internet

DELTA helpt je online veilig te blijven. Onze E-mailscan en Spamfilter zijn altijd voor je aan het werk. Daarnaast kun je als klant van DELTA voordelig gebruik maken van het veiligheidspakket DELTA Veilig Internet.

Dat is een verzameling veiligheidstools waar onder meer anti-virussoftware en website-checks deel van uitmaken. Al je apparaten zijn dan extra beschermd tegen malware, hackers en identiteitsdiefstal. Onveilige websites worden geblokkeerd en er zijn extra controles tijdens het internetbankieren. Ook kun je met dit pakket je Android-smartphone of -tablet terugvinden wanneer je ‘m kwijt bent.