Het verschil tussen ‘Aan’, ‘CC’, en ‘BCC’ in e-mails

Iedereen kent ze wel, de verschillende velden waar je uit kunt kiezen als je een e-mail stuurt. Maar waar komen de termen CC en BCC eigenlijk vandaan, en hoe gebruik je ze correct in verschillende situaties? We leggen je alles uit over de etiquette van e-mailen.

De eerste e-mail

De eerste e-mail werd in 1971 door de Amerikaanse programmeur Ray Tomlinson verstuurd. Computers konden al met elkaar communiceren, maar de software van Tomlinson maakte het mogelijk om berichten naar verschillende gebruikers op hetzelfde netwerk te sturen. Om de gebruiker en host van elkaar te scheiden, gebruikte hij het @-teken. Bij ons natuurlijk bekend als het apenstaartje, maar in andere landen kennen ze ‘m als olifantenslurf (Denemarken), worm (Hongarije) of kleine eend (Griekenland). Inmiddels worden er zo’n 300 miljard e-mails per dag verzonden.

Aan: de belangrijkste geadresseerde(n)

Het veld ‘Aan’ is bedoeld voor de belangrijkste ontvanger(s) van je e-mail. Je kunt hier dus gerust meerdere geadresseerden invullen. Het is wel belangrijk dat deze mensen elkaar kennen, en dat je van iedereen een bepaalde actie of reactie verwacht. Een goed voorbeeld is een team collega’s dat gezamenlijk werkt aan een project of opdracht. Moet iedereen actief iets doen met de informatie die in je e-mail staat? Zet dan iedereen in het Aan: veld.

Verschil tussen Aan en CC

CC staat voor Carbon Copy, ofwel carbonkopie. Deze term is ontleend aan het tijdperk dat er nog brieven werden getikt op schrijfmachines. Met een velletje carbonpapier werden toetsaanslagen automatisch doorgedrukt op een ander vel, wat flink wat werk scheelde. Dit papier wordt nu ook nog gebruikt bij het invullen van formulieren waar direct een kopie van nodig is, bijvoorbeeld als je een auto huurt.

Vaak worden ‘Aan’ en ‘CC’ door elkaar gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil tussen de twee. Je gebruikt het CC-veld namelijk om mensen te mailen die alleen op de hoogte moeten worden gesteld van je e-mail, maar waar geen directe reactie of actie van nodig is. Je kunt het CC-veld ook gebruiken om de hoofdontvanger te laten weten dat andere mensen getuige zijn van jullie correspondentie, bijvoorbeeld een leidinggevende.

BCC: Blind Carbon Copy

BCC staat voor Blind Carbon Copy, ofwel een blinde kopie. Deze optie gebruik je als je meerdere ontvangers wilt e-mailen die niet zichtbaar zijn voor elkaar. De ontvangers zien dus alleen hun eigen naam en e-mailadres staan, en niet die van anderen. Deze optie wordt veel gebruikt om een e-mail te sturen naar een grote groep mensen die elkaar niet kennen, zoals een nieuwsbrief. 

Door het BCC-veld te gebruiken, voorkom je de mogelijkheid dat een ontvanger op ‘Allen beantwoorden’ klikt, en per ongeluk een antwoord stuurt naar iedereen. Dat zou onhandig zijn, want op die manier kan gevoelige informatie in de verkeerde handen terechtkomen. Bovendien zijn alle e-mailadressen openbaar als je gebruikmaakt van het CC-veld.