Hoe herken je een phishingmail
22 december 2022Iedereen krijgt wel eens een phishingmail: een frauduleus bericht, bedoeld om je geld of gegevens afhandig te maken. Je bank die je mailt, dat je jouw gegevens even opnieuw moet invullen, een postbedrijf dat er een waardevol pakketje naar je onderweg is of een verkeersboete die snel betaald moet worden. Zo herken je dit soort verdachte berichten.
Onpersoonlijke aanhef, slechte spelling
Je bank of je telecomaanbieder heffen hun berichten meestal niet aan met ‘Geachte klant’. Ze spreken je meestal bij naam aan. Toch zijn er ook phishingmails in omloop waar je eigen naam boven kan staan. Blijf dus alert en houd ook op de volgende kenmerken in de gaten. Hoewel phishingmails meestal niet meer in zulk belabberd Nederlands worden geschreven als een paar jaar geleden, moeten er direct alarmbellen afgaan bij taal- en stijlfouten.Hoge tijdsdruk
Draagt de afzender je op onmiddellijk te reageren, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je creditcard wordt geblokkeerd? Is de actie alleen vandaag geldig? Moet een verkeersboete nú betaald worden, terwijl je er nog niet eerder van had gehoord? Allemaal signalen dat het niet pluis is.Check het e-mailadres
Het e-mailadres controleer je door op de naam van de verzender te klikken, zodat je het e-mailadres kunt zien. Soms zie je een opmerkelijk e-mailadres dat duidelijk niet bij de organisatie hoort, zoals [email protected] of [email protected].Check het webadres
Vrijwel altijd vraagt het bericht je om online gegevens in te vullen of iets te betalen. Je wordt dus verwezen naar een webadres. Het webadres is indicatief voor de legitimiteit van het bericht. Maar dan moet je ‘m wel goed kunnen lezen, want er kunnen een boel valkuilen in zitten. In dit artikel leggen we je uit hoe dat in zijn werk gaat.Overige tips: gebruik je gezond verstand
Blijf alert. Een e-mail zonder taalfouten is helaas geen garantie dat de afzender te goeder trouw is. Dikwijls lijkt het e-mailadres, webadres of de boodschap legitiem. Bedenk dus altijd of je een dergelijk bericht had verwacht van de zogenaamde afzender. Twijfel je, laat het bericht dan links liggen, klik niet op een link en open geen bijlage. Zoek zelf het telefoonnummer of webadres op van de zogenaamde afzender en verifieer daar het bericht.Lees ook DELTA’s Veilig online-gids. Daarin behandelen we onder meer sterke wachtwoorden, de risico’s van openbare wifi, WhatsApp-fraude en nepwebshops.
Op de website fraudehelpdesk.nl worden alle bekende phishingmails bijgehouden. Hier kun je controleren of het door jou ontvangen bericht daarbij staat. Je kunt ook zelf melding maken van een verdacht bericht. Banken en andere bedrijven of instellingen willen graag weten welke phishingmails zogenaamd uit hun naam worden verspreid.