Hoe maak je een back-up?

Een back-up van je gegevens maken: het staat waarschijnlijk niet bovenaan je to-do lijst, maar is zeker wel belangrijk om te doen. Mocht je computer of laptop om wat voor reden niet meer opstarten, bespaar je jezelf namelijk een hoop moeite als je ergens een kopie van je belangrijkste bestanden hebt opgeslagen. Wij leggen aan je uit hoe je het aanpakt – offline en online.

Altijd je bestanden binnen handbereik

Het maken van back-ups geeft een veilig gevoel. Als je computer door een virus niet meer opstart of je laptop wordt gestolen, heb je namelijk al genoeg kopzorgen om het apparaat te repareren of vervangen. Belangrijke (werk)documenten, foto’s of andere bestanden die je niet kunt missen, blijven met een back-up altijd binnen handbereik. Je kunt kiezen voor offline backups (met het gebruik van een externe harde schijf) of online opslag in de cloud.

Offline backups maken 

Met een offline back-up sla je je gegevens op op een externe harde schijf of NAS. Dat zijn betaalbare apparaten met veel beschikbare ruimte. In Windows kan je via instellingen (Start > Instellingen > Bijwerken en Beveiliging) instellen dat er automatisch iedere tien minuten, uur of dag een back-up van je complete harde schijf wordt gemaakt. Je moet dan wel je externe harde schijf altijd hebben aangesloten op je computer of netwerk. 

Heb je een Mac? Dan gebruik je Time Machine om een complete back-up van je gegevens te maken (Apple > Systeemvoorkeuren > Time Machine). Met dit programma van Apple kopieer je net als op Windows je gegevens naar een extern opslagapparaat. Vaak moet je een harde schijf eerst formatteren zodat-ie geschikt is voor je Mac. Met Time Machine kun je instellen dat er voortdurend een back-up wordt gemaakt, zodat je altijd zeker weet dat je bestanden veilig zijn.

Online backups maken 

Natuurlijk is het ook mogelijk om je gegevens online op te slaan in de cloud. Vaak is dit de beste oplossing als je een aantal specifieke bestanden wilt opslaan, in plaats van je complete harde schijf. Bijvoorbeeld een mapje met belangrijke werkdocumenten of je financiële administratie. Tip: de onderstaande opties synchroniseren continu je bestanden met de cloud. Zorg er dus voor dat je overal in huis een stabiele wifi-verbinding hebt, bijvoorbeeld met GigaWifi van DELTA met 3 mesh wifi-punten.

Windows

Voor het maken van online backups op je pc, is OneDrive een veelgebruikte optie. Na het inloggen (via het icoontje rechtsonder in je taakbalk) kies je zelf welke mappen je automatisch wil laten synchroniseren met het programma. Handig, want zo kun je op ieder apparaat inloggen en toegang krijgen tot je bestanden. Met een Microsoft abonnement krijg je gratis 5 GB opslag. Tegen betaling is dat uit te breiden tot meer.

Mac

Op een Mac wordt iCloud Drive vaak gebruikt. Het principe is hetzelfde als OneDrive op Windows: van de mappen die je in je iCloud zet, wordt automatisch online back-up gemaakt en gesynchroniseerd. Ook worden automatisch je contacten, agenda, mail, browsergeschiedenis, sleutelhanger en andere onderdelen die binnen iCloud vallen bewaard. Ook hier geldt: de eerste 5 GB is gratis, voor meer ruimte moet je betalen.

Meer gratis ruimte

Een derde optie is Google Drive, dat zowel op MacOS als Windows te gebruiken is. Met het programma Back-up en synchronisatie maak je automatisch een reservekopie van alle bestanden die je in Google Drive hebt geplaatst. Net als OneDrive en iCloud Drive heb je op die manier ook op andere apparaten altijd toegang tot je gesynchroniseerde bestanden. Met een Google account krijg je gratis 15 GB beschikbare ruimte, flink meer dus dan OneDrive en iCloud. 

Heb je thuis internet van DELTA, dan kun je nu drie mesh wifi-punten extra voordelig bestellen via MijnDELTA. Hiermee heb je overal in huis goed wifi-bereik!