Kies je webmail
Hoeveel mobiele data heb ik nodig?

Hoeveel mobiele data heb ik nodig?

23 februari 2022

Appen, social media bijhouden, muziek streamen, filmpjes kijken... Wil je dat overal met je mobieltje kunnen doen, dan heb je een data-abonnement nodig. Maar weet jij precies hoeveel data je nodig hebt en hoe je dataverbruik checkt? We helpen je bij het kiezen van de juiste databundel. Je mobiele telefoon is eigenlijk een zakformaat computer waarmee je constant online bent. Het is goed om te weten dat je niet voor alles mobiele data nodig hebt. Voor gewoon bellen, je zou bijna vergeten dat dat ook nog kan, verbruik je geen data. En als je thuis of op kantoor je mobiele telefoon gebruikt, zit je waarschijnlijk op een wifi-netwerk. Ook dan verbruik je geen data uit je mobiele databundel. Hoeveel data heb je nu eigenlijk precies nodig? Dat hangt helemaal van je situatie af.

Hoe weet ik hoeveel data ik verbruik?

Hoe jouw situatie is, kun je gemakkelijk bekijken. Op je smartphone of via een app van je provider kun je precies zien hoeveel data je verbruikt. Zo doe je dat:
  • iPhone - Ga naar instellingen → mobiel netwerk. Scrol naar beneden. Je ziet hoeveel data je verbruikt voor verschillende apps in de huidige periode. Die ‘huidige periode’ wordt niet automatisch gereset wanneer er een nieuwe maand ingaat. Wil je dus weten hoeveel je per maand of zelfs per dag verbruikt? Klik dan helemaal onderaan op ‘Stel gegevens opnieuw in’. De nieuwe periode gaat op dat moment in.
  • Android - Ga naar instellingen → Verbindingen → Gegevensgebruik. Hier zie je hoeveel je in een bepaalde periode verbruikt hebt. Ook zie je precies over welke periode het gaat, maar niet welke apps hoeveel gebruiken.
  • Ook via de mobiele app of site van je provider kun je jouw dataverbruik bekijken. Dit werkt per provider verschillend. In de app van DELTA vind je dit in de rubriek ‘Overzicht’.

Welke databundel past bij mij?

Zelf je dataverbruik bekijken, is altijd een goed idee. Je kunt daarnaast ook een inschatting maken hoeveel data je nodig hebt op basis van je situatie.
  • Gebruik je jouw mobiel vooral om bereikbaar te zijn, stuur je een paar appjes of mailtjes per dag en kijk je hooguit 15 minuten per dag op social media? Dan is maximaal 1 GB data per maand voldoende.
  • Houd je vaker je mail en het nieuws in de gaten, check je vaak je social media en kijk je gemiddeld een kwartiertje per dag video's? Dan zit je goed met een abonnement rond 3 GB data per maand.
  • Gebruik je jouw mobiel om bereikbaar te zijn en voor entertainment? Kijk je veel video's, bijvoorbeeld via YouTube en houd je eigenlijk wel de hele dag je social media in de gaten? Kijk dan naar een ruim abonnement tot 12 GB per maand.
  • Gebruik je echt veel je telefoon? Kijk je niet alleen veel video's maar ook live TV buitenshuis op je telefoon. Stream je muziek en volg je werkelijk alles op social media? Dan is een heel ruim abonnement van 30 GB of meer per maand een goed idee.

Niet meer data verbruiken dan nodig

Je kunt ook het nodige doen om te zorgen dat je niet meer data gebruikt dan nodig is. In de eerste plaats is het verstandig om een ruime databundel te kiezen, omdat je veel extra betaalt als je over je bundel heen gaat. Zoals gezegd, is het slim om je verbruik op je telefoon af en toe te bekijken. Merk je dat je vaak data buiten je bundel gebruikt, koop dan op tijd een extra databundel. Wat ook een mogelijkheid is: de limiet van je kosten buiten de bundel aanpassen. Je krijgt dan een waarschuwing om te voorkomen dat je te veel data gebruikt. Ga je met je mobiele telefoon over de grens, bekijk dan onze tips voor mobiel internetten en bellen in het buitenland. Of je nu veel of weinig data verbruikt, DELTA heeft altijd de databundel die bij je past.  

Internetten via het meest bekroonde mobiele netwerk.

Met DELTA Mobiel maak je gebruik van het mobiel netwerk van T-Mobile, het meest bekroonde mobiele netwerk van Nederland. Bovendien profiteer je elke maand van extra voordelen zolang je internet en mobiel hebt. Meer weten?

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.