Een stelletje kijkt samen op de bank televisie

Deze nieuwe streamingsdiensten komen naar Nederland toe

Nederland houdt van streamen. Naar schatting hebben ongeveer 3,5 miljoen huishoudens momenteel een abonnement op Netflix, Videoland of een ander platform zoals NLZiet of Amazon Prime Video. Volgend jaar gaan Apple en Disney van start met hun eigen streamingsdienst. Wat betekent dat voor jou als kijker?

Als je het over streamen hebt, heb je het over Netflix. Deze van oorsprong Amerikaanse postordervideotheek telt bijna 150 miljoen abonnees en maakte reclamevrij streamen voor een maandelijks vast bedrag per maand populair over de hele wereld. Inmiddels is het bedrijf een groot productiehuis van talloze populaire documentaires, televisieseries en films die bekroond worden met internationale prijzen.

De bekendste concurrenten van Netflix in Nederland zijn NLZiet, Amazon Prime Video en Videoland. Die laatste is met ongeveer 700.000 abonnees veruit de grootste van de drie, wat vooral te danken is aan de goed-bekeken series die de dienst sinds 2015 zelf produceert. De prijzen tussen de diensten verschillen een paar euro per maand.

Kapers op de kust

Het grote succes van Netflix stimuleert andere bedrijven om zelf een streamingsdienst te beginnen. Zo maakte Disney onlangs bekend dat het in november in Amerika van start gaat met Disney+, waar vanaf de lancering honderden series en films te zien zijn – ook de Disneyfilms die onlangs in de bioscoop zijn verschenen.

Kaskrakers dus. Want Disney is naast producent van populaire animatiefilms ook eigenaar van productiehuizen Lucasfilm en Marvel. Die ken je waarschijnlijk van Star Wars en blockbusters als Captain Marvel, Spider-Man en Avengers: Endgame.

Ook gaat Disney+ net als Netflix zelf content produceren en aanbieden. Zo is er een serie over Marvel-superschurk Loki (met Tom Hiddleston) in de maak, en werkt regisseur Jon Favreau aan de live action Star Wars-serie The Mandalorian.

Apple TV+

De meeste Applefans zaten er al een tijdje op te wachten, maar volgend jaar gaat in Nederland dan eindelijk Apple TV+ van start. Ook Apple zet veel geld in op exclusieve content: grote namen zoals Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Steve Carell en Oprah Winfrey moeten met documentaires, films en series de abonnees binnenhalen.

Unieke content is belangrijk

Het is niet zo gek dat er veel geld wordt besteed aan de productie van exclusieve series en films. Aangezien steeds meer studio’s en productiehuizen hun eigen streamingsdienst beginnen, wordt het voor bestaande platformen moeilijker om licenties aan te kopen voor bestaande content. Na 2019 zul je op Netflix bijvoorbeeld geen films of series van Disney, Marvel, of Lucasfilm kunnen bekijken, en in Amerika wordt volgend jaar de televisiehit The Office van Netflix gehaald omdat eigenaar NBC het op haar eigen streamingsplatform gaat uitzenden.

Versplintering

De komst van nieuwe spelers zullen flink wat nieuwe kwaliteitsseries en -films opleveren die je kunt bingen. Verschillende analytici voorspellen bovendien dat nieuwe concurrentie een invloed kan hebben op abonnementsprijzen en speciale acties. En daar pluk je als kijker de vruchten van.

Een nadeel van de versplintering is dat je waarschijnlijk bij meerdere diensten een abonnement moet afsluiten om een compleet aanbod in huis te halen.