Spam: wat het is en hoe je er vanaf komt

Spam zijn ongevraagde en ongewenste e-mails, sms’jes of WhatsApp-berichten. Meestal gaat het om niet veel meer dan een reclameboodschap waar je niet op zat te wachten, maar spam kan ook tot fraude of virussen leiden. Lees hier wat je tegen spam kunt doen en hoe DELTA je daarbij helpt.

Wat is spam?

Spamberichten zijn als een hele stapel reclamefolders die ongevraagd door je brievenbus gegooid worden. Elke dag weer. Spam is illegaal, want je hebt er geen toestemming voor gegeven. De meeste spam wordt via e-mail verstuurd, maar spam-sms’jes en -WhatsAppberichten komen ook voor.

Vaak is spam niet veel meer dan – weliswaar vervelende – ongewenste reclame. Maar schadelijke virussen, malware of phishingaanvallen liggen op de loer, dus is het wel zaak om waakzaam te blijven. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Ook kun je een en ander doen om te voorkomen dat spam in je inbox belandt. DELTA helpt met een goede spamfilter.

Hoe herken je spam?

Spam kun je vaak herkennen aan een aanbieding die te mooi is om waar te zijn. Je hebt bijvoorbeeld zogenaamd iets gewonnen of krijgt een geweldige korting, of de indruk wordt gewekt dat je nieuwe berichten op een datingsite hebt.

Meestal is de afzender een winkel of (dating)site die je niet kent en waar je nooit actief bent geweest. Berichten zijn vaak in slecht Nederlands of Engels geschreven.

Phishing is een gevaarlijke vorm van spam die zich onderscheidt van de meer eenvoudige spamberichten. Bij phishing lijkt het vaak zo alsof je de afzender wél kent, en word je gevraagd (snel) geld over te maken of gegevens in te vullen. Lees hier meer over phishing.

Waakzaam zijn

De belangrijkste regel bij een verdacht bericht: klik op geen enkele link. Laat je niet verleiden door dat mooi klinkende aanbod. Als je wel ergens op klikt, download je mogelijk ongemerkt malware of een virus, of kom je op een frauduleuze website terecht. Ook laat je met een klik de afzender van de spam weten dat jouw e-mailadres of telefoonnummer werkt en actief is, wat weer tot een stortvloed aan nieuwe spamberichten kan leiden.

Let op: dat betekent dat je ook niet kunt vertrouwen op een afmeld-link (in het Engels: unsubscribe) in het bericht. Het is beter om ook daar niet op te klikken en in plaats daarvan het bericht als spam te markeren zodat de afzender wordt geblokkeerd (zie hieronder).

Maatregelen

De meeste spamberichten via e-mail houdt DELTA’s spamfilter voor je tegen. Dat zit standaard inbegrepen bij het DELTA Flexpakket. Ook andere mailproviders hebben zo’n spamfilter.

Glipt een spambericht er toch nog doorheen? In de meeste mailprogramma’s, waaronder DELTA webmail en Microsoft Outlook, kun je een bericht ‘markeren als spam’. Zo leert de spamfilter spam beter te herkennen en wordt de afzender gelijk geblokkeerd. Ook vanuit WhatsApp of je sms-app kun je berichten markeren als spam.

Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken over gewenste mailtjes die onverhoopt door onze spamfilter worden tegengehouden en zo voor jou ongezien blijven. DELTA maakt rapporten over wat de spamfilter tegenhoudt. Je kunt ervoor kiezen om die rapportage elke dag, week of maand gemaild te krijgen. 

Hier kun je dat instellen. Daar kun je ook als spam bestempelde berichten markeren als ‘geen spam’, en bepaalde afzenders altijd toestaan (whitelisten) of juist blokkeren (blacklisten). 

Gebruikers van Outlook kunnen Outlooks spamfilter strenger of minder streng maken

Daarnaast hebben we nog een veiligheidsmaatregel die standaard in elk Flexpakket zit: de DELTA E-mailscan. Elk inkomend en uitgaand bericht wordt gecheckt op virussen. Als er een wordt aangetroffen, dan wordt dat bericht tegengehouden. 

Wat je zelf kunt doen

Tot slot kun je zelf nog het een en ander doen om spam zoveel mogelijk te voorkomen. Het belangrijkste is om zuinig om te springen met je e-mailadres en telefoonnummer. Laat dat soort gegevens onvermeld op je eigen website, op sociale media, internetfora of andere websites. Hoe minder gegevens je online publiceert of ergens achterlaat, hoe kleiner de kans wordt dat ze in handen komen van spammers.

Wil je meedoen aan een online prijsvraag? Vaak moet je dan je e-mailadres invullen. E-mailadressen die op deze manier vergaard worden, worden soms doorverkocht aan andere partijen. Denk goed na of je de organisator van de prijsvraag vertrouwt. 

Iets online bestellen? Zoek in het bestelproces naar het vinkje waarmee je kunt aangeven dat je geen marketingberichten wil ontvangen. En maak waar mogelijk gebruik van een tijdelijk e-mailadres (via bijvoorbeeld 10minutemail). Je krijgt dan tien minuten de beschikking over een e-mailinbox, handig voor als je alleen maar iets moet bevestigen om gebruik te kunnen maken van een openbare wifi-verbinding of van een online dienst die je later niet meer zult gebruiken.

Veilig online met DELTA Veilig Internet

Hoe meer je weet over veelvoorkomende internetfraudevormen, hoe veiliger je bent online.

DELTA helpt je online veilig te blijven. Naast de eerder genoemde E-mailscan en Spamfilter, die altijd voor je aan het werk zijn, kun je als klant van DELTA voordelig gebruik maken van het veiligheidspakket DELTA Veilig Internet.

Dat is een verzameling veiligheidstools waar onder meer anti-virussoftware en website-checks deel van uitmaken. Al je apparaten zijn dan extra beschermd tegen malware, hackers en identiteitsdiefstal. Onveilige websites worden geblokkeerd en er zijn extra controles tijdens het internetbankieren. Ook kun je met dit pakket je Android-smartphone of -tablet terugvinden wanneer je ‘m kwijt bent. 

Beveilig al je apparaten

Zorgeloos je kinderen achter je laptop laten? Optimale veiligheid tijdens het online bankieren? DELTA weet hoe belangrijk jouw privacy is. Daarom bieden we DELTA Veilig Internet aan.