Spoofing (bankhelpdeskfraude) in opkomst, zo herken je het

Spoofing is in opkomst: een fraudevorm waarbij het lijkt alsof je door een bekend telefoonnummer wordt gebeld, zoals die van je bank, maar eigenlijk een fraudeur aan de lijn hebt die je geld afhandig probeert te maken. In dit artikel lees je wat spoofing precies is, hoe je het herkent en wat je ertegen kunt doen. 

Spoofing is een vorm van fraude waarbij je wordt gebeld door een telefoonnummer dat je herkent en vertrouwt, zoals het telefoonnummer van je bank. Als het nummer staat opgeslagen in je telefoon komt ook de bijbehorende naam in beeld. In werkelijkheid heeft de fraudeur via een technologisch trucje het bewuste telefoonnummer aangenomen. 

Bankhelpdeskfraude

Vooral veel ING-klanten vielen eind vorig jaar ten prooi aan spoofing, meer recent waarschuwt ook Triodos haar klanten hiervoor. Fraudeurs deden zich voor als helpdeskmedewerkers van de bank. Ze belden rekeninghouders met het verhaal dat hun rekening is gehackt. Om te voorkomen dat hun geld zou verdwijnen, zou de klant snel geld over moeten maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Dergelijke kluisrekeningen bestaan niet, het geld belandt op deze manier bij de fraudeur.

Ook klanten van de Rabobank en ABN Amro kregen dit soort belletjes — soms betreft het (ook) sms’jes en e-mails. Maar het gaat niet altijd om zogeheten ‘bankhelpdeskfraude’. Spoofing-fraudeurs doen zich ook voor als helpdeskmedewerkers van Microsoft. En om het extra verwarrend te maken: zowel de Fraudehelpdesk als de politie kregen meldingen dat hun naam en telefoonnummer wordt misbruikt. 

Hoe je spoofing herkent en voorkomt 

Omdat je niet meer volledig kunt vertrouwen op het telefoonnummer of de naam in beeld, is het goed om extra aandacht te hebben voor de geloofwaardigheid van het verhaal. Houd vooral in gedachten: kluisrekeningen bestaan niet en een bank zal je nooit vragen geld over te maken. 

Goed om te weten ook: fraudeurs wekken vrijwel altijd een gevoel van urgentie op, er dient zogenaamd snel gehandeld te worden. Probeer dat gevoel te negeren en neem een moment de tijd om na te denken en de volgende controle te doen:

Bij de minste of geringste twijfel zoek je zelf contact met de bank of organisatie uit wiens naam de fraudeur zegt te bellen. Zoek het algemene telefoonnummer op, bel en vraag of het klopt wat je wordt verteld. Doe niets voordat je iemand op deze manier aan de lijn hebt gekregen. 

Raadpleeg eventueel nog deze folder van de politie over spoofing, of kijk de uitzending van Kassa.


Andere fraudevormen

Niet alleen spoofing is in opkomst. Zorg ook dat je bekend met WhatsApp-fraude, nepwebshops en onbekende telefoontjes uit het buitenland (wangiri-fraude).