phishing

Tips om telefonische phishing tegen te gaan

Telefonische phishing is weer in opkomst. Nederlanders rapporteerden dit najaar vooral veel Engelstalige telefoontjes die van onze overheidsdiensten zouden komen. DELTA praat je bij over deze nieuwste telefonische fraudevorm zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

 

De Fraudehelpdesk, een loket dat fraudemeldingen registreert, waarschuwt voor een nieuwe telefonische fraudemethode waarbij Nederlanders zogenaamd gebeld worden door de ‘National Police’, de ‘Dutch Supreme Court’ of het ‘Ministry of Justice’. Als je opneemt, klinkt een Engelstalig bandje met een alarmerende boodschap: je BSN-nummer zou misbruikt worden, er loopt een arrestatiebevel tegen je of je maakt onderdeel uit van drugshandel of witwaspraktijken.

 

Opvallend veel Nederlanders melden de afgelopen maanden zo’n telefoontje gekregen te hebben, waarin fraudeurs proberen om je persoonlijke gegevens of geld te ontfutselen (‘phishing’).

 

De boodschap klinkt serieus, maar is uiteraard verzonnen. Je wordt gevraagd een 1 te toetsen om de zaak te bespreken met een ‘agent’ en om je identiteit te verifiëren aan de hand van persoonlijke gegevens. Sommigen worden gevraagd om geld over te maken of software te installeren.

 

Het advies van de Fraudehelpdesk is om direct op te hangen als je zo’n Engelstalig bericht hoort. Geef in elk geval geen persoonlijke informatie door, maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje en installeer nooit software op verzoek van onbekenden.

 

Phishing en spoofing

Dit is een vorm van phishing: fraudeurs hengelen als het ware naar persoonlijke informatie, die direct óf op een later moment gebruikt wordt om geld van je te ontfutselen. Je kan telefonisch of via e-mail, sms of WhatsApp benaderd worden.

 

Ook al zal een Engelstalig bericht met zo’n merkwaardige boodschap niet gelijk overtuigend overkomen, op het scherm van je telefoon staat soms dat de beller bijvoorbeeld ‘de Rijksoverheid’ is, wat de boodschap dan weer legitimeert. Maar helaas kan je de naam van de afzender niet altijd vertrouwen. Fraudeurs kunnen via een technologisch trucje een ander telefoonnummer aannemen. Dat heet spoofing, het wordt ook gebruikt voor het aannemen van andere e-mailadressen.

 

Het belletje kan trouwens ook van een willekeurig 06-nummer komen. Het is altijd raadzaam om extra alert te zijn als een onbekend nummer je belt met een verzoek om persoonlijke informatie of een betaling.

 

Andere telefonische fraudevormen

Fraude via de telefoon komt vaker voor. Vorig jaar waren belletjes van ‘Amazon’ populair, met ook weer een automatisch bericht over een grote, kostbare bestelling die namens jou zou worden gedaan. Telefoontjes van ‘je bank’ blijven ook altijd in omloop: ‘een medewerker’ waarschuwt je dat er een digitale aanval plaatsvindt en dat je geld veilig gesteld moet worden door bedragen over te maken naar zogenaamd veilige rekeningen.

 

Algemene tips bij verdachte telefoontjes

Hoewel de boodschap urgent kan klinken en de afzender vertrouwd kan lijken, is het altijd goed om te bedenken of je het belletje had verwacht en of het logisch klinkt. (Een voor jou onbekende ‘grote bestelling bij Amazon’ doorstaat die test niet.) Onthoud ook dat je bank of creditcardmaatschappij je nooit zal vragen een overboeking te doen ‘om je geld veilig te stellen’.

 

Twijfel je ook maar een klein beetje over een belletje? Hang op, zoek zelf het telefoonnummer op van de bank of de instelling voor wie de beller zegt uit te komen en controleer het verhaal.