Bespaar tijd en laat een app het horeca-checkgesprek doen

Als horeca-ondernemer ben je verplicht om met elke gast een ‘checkgesprek’ te voeren. Maar wist je dat je dat ook geautomatiseerd via een (web-)app kunt doen? 

Fijn hè? Sinds 1 juni mogen horeca-zaken weer gasten ontvangen. Er gelden wel aanvullende regels, die de RIVM in deze factsheet heeft samengevat. Een van die regels is dat gasten bij binnenkomst over hun gezondheid bevraagd moeten worden — het zogeheten ‘checkgesprek’. Als horeca-ondernemer ben je verantwoordelijk voor het voeren van dat gesprek. 

Het checkgesprek dient ervoor om te verifiëren dat gasten geen coronaklachten hebben (verkoudheid, verhoging), of huisgenoten met coronaklachten. Belangrijk, maar het vraagt veel tijd van je personeel. Wist je dat je het checkgesprek ook per app met je gasten kan voeren?

(Web-)App voor het checkgesprek

Er bestaan kant-en-klare apps die het checkgesprek — tegen betaling — voor je uit handen nemen. Zie bijvoorbeeld deze, deze of deze app. (De meeste apps zijn web-apps: een (mobiele) website in plaats van een aparte app die geïnstalleerd moet worden.) 

Het werkt als volgt: je hangt een poster met een QR-code erop op het raam of plakt het op een bord bij de ingang. De klant scant de code met zijn telefoon en komt zo in een online omgeving terecht waar hij antwoord geeft op de gezondheidsvragen. In sommige gevallen bootst een chatbot een echt gesprek na. En soms worden naam, adres en e-mailadres van je klanten opgeslagen — controleer in verband met de AVG altijd hoe dat gebeurt.

Zelf een checkgesprek-app maken

Je kunt zo’n web-app ook zelf (laten) maken. Dan bepaal je zelf de vragen die aan de klanten gesteld worden, wat er met hun gegevens gebeurt en hoe het eruit ziet. Het proces kun je op eenzelfde manier inrichten als de apps hierboven doen. Het hoeft niet veel om het lijf te hebben: een eenvoudig online formulier volstaat, een aparte app of chatbot is niet noodzakelijk.

Hoe je dat doet? Vraag je webontwikkelaar om een webformulier te maken, of maak er zelf een met een gratis tool zoals Jotform of Google Formulieren. Klanten kunnen in de browser van hun telefoon antwoord geven op je vragen. Het is handig om een een QR-code te genereren die hier naar linkt, zodat het formulier gemakkelijk te openen is. Print de QR-code op een poster en vraag je klanten het te scannen en de vragen te beantwoorden. Laat ze na voltooiing hun scherm tonen aan een van je collega’s op de vloer, en de horeca-ervaring kan beginnen!

DELTA Zakelijk

Met DELTA kies je voor razendsnel internet, voordelig bellen via de cloud en meer. En dat tegen uitzonderlijk scherpe tarieven!