Maak een back-up van alle bestanden in je bedrijf

Op deze manier hou je al je bedrijfsbestanden veilig

Al je documenten, contactgegevens en instellingen kwijt! Wil je dat nooit (meer) meemaken, dan zorg je dat je regelmatig automatisch back-ups maakt. Dat kan via een externe harde schijf, via een netwerkschijf of in de cloud. Met een combinatie van die mogelijkheden ben je pas echt safe.

Helaas kan het iedereen gebeuren: computers worden gestolen of harde schijven crashen spontaan. In dat soort gevallen is het belang van goede back-ups niet te onderschatten. Niet eens zo heel lang geleden was het gebruik van tapes, cd-roms of dvd's voor back-ups bij bedrijven nog gewoon. Inmiddels zijn er betere methodes om te voorkomen dat je gegevens verloren gaan.

Een back-up van wat?

Bij een back-up denk je misschien in eerste instantie aan je documenten en andere bestanden. Terecht, maar vergeet niet dat er nog meer zaken zijn die je niet kwijt wilt raken. Je besturingssysteem bijvoorbeeld met al je instellingen. Daarom is het verstandig om op gezette tijden automatisch een back-up te maken van je complete systeem.

De eerste keer kan het een aantal uren duren voordat zo'n reservekopie is gemaakt. Bij de volgende back-ups wordt alleen datgene wat sinds de vorige back-up is veranderd gekopieerd. Het proces duurt dan aanmerkelijk korter.

Hoe maak je een back-up?

Het instellen van een automatische back-up is zowel vanuit Windows als vanuit MacOS eenvoudig.

Windows 10: Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging

Windows 8: PC-instellingen > Bijwerken en herstellen > Bestandsgeschiedenis

Windows 7: Start > Configuratiescherm > Back-up maken en terugzetten

MacOS: Time Machine > zet Time Machine aan.

Een back-up terugzetten, gaat net zo gemakkelijk. In Windows via dezelfde opties als hierboven beschreven. In MacOS start je het programma Time Machine.

Let op: je weet pas echt hoe safe je bent als je controleert of je back-up werkt.

Externe harde schijf

Wil je een back-up van één computer maken, dan is een externe harde schijf die je op een usb-poort aansluit een goedkope oplossing. Dit soort schijven is al vanaf een paar tientjes te koop en de meeste moderne exemplaren hebben geen aparte voeding nodig.

Het handige van zo'n schijf is dat je hem overal makkelijk mee naartoe neemt om iets van de ene op de andere computer te kopiëren.

Netwerkschijf

Een netwerkschijf, ook wel NAS genoemd, is vaak minder draagbaar maar biedt een aantal andere voordelen. Iedereen in het netwerk die je toegang geeft, kan op zo'n schijf bestanden of zijn complete systeem kopiëren. Bovendien kun je mappen en bestanden tussen je NAS en je computer(s) synchroniseren. Zo heb je altijd de beschikking over de laatste versie van je bestanden en kun je zo ook makkelijk samenwerken.

Veel netwerkschijven hebben tegenwoordig meer dan één harde schijf. Met zo'n zogeheten RAID-opstelling kun je nog een extra reservekopie maken voor het geval een van de harde schijven het mocht begeven. Ook kun je ervoor kiezen je data over verschillende harde schijven te verdelen, zodat je van meerdere schijven als het ware één schijf maakt. Op die manier gaat het lezen en schrijven sneller dan bij één harde schijf, maar als één schijf stuk gaat, mis je delen van bestanden.

In de cloud

Een externe harde schijf is handig en veilig, maar het niet onverstandig belangrijke bestanden ook op een andere plek te bewaren. Zo voorkom je problemen bij calamiteiten als brand of diefstal. Met diensten als Dropbox, Google Drive, Apple iCloud en Microsoft OneDrive kun je gemakkelijk bestanden bewaren en synchroniseren tussen je harde schijf en/of NAS en de cloud.

Al deze diensten bieden gratis al aardig wat opslagruimte. Heb je meer nodig, neem dan een abonnement. Zo heb je al gauw 2 terabyte tot je beschikking. Je kunt er ook voor kiezen om een extra back-up van een NAS te maken in de cloud. Zo staan je bestanden op meerdere locaties opgeslagen.

Goed om te weten: als je regelmatig met grote bestanden werkt, is het belangrijk dat je een internetabonnement met een flinke uploadsnelheid hebt.

Colocatie

Bij grotere mkb-bedrijven zit de IT-infrastructuur net wat ingewikkelder in elkaar. Zijn er verschillende servers met specifieke bedrijfsapplicaties, dan wil je die natuurlijk beschermen tegen calamiteiten. In dat geval kan colocatie een interessante optie zijn.

Daarbij wordt een kopie gemaakt van alle software én hardware die je in je bedrijf hebt draaien, zodat je direct al je activiteiten kunt voortzetten als het noodlot toeslaat.

DELTA Zakelijk

Met DELTA kies je voor razendsnel internet, voordelig bellen via de cloud en meer. En dat tegen uitzonderlijk scherpe tarieven!