iZettle

Zo kunnen klanten makkelijk bij jou op de zaak pinnen

Of je nu winkelier of glazenwasser bent, online spullen verkoopt of een koffiebar runt, je wilt dat je klanten gemakkelijk kunnen betalen. Door te pinnen, of via iDeal, bijvoorbeeld. Dat is gemakkelijker te regelen dan je denkt. We nemen de beste en voordeligste mPOS-systemen met je door.

Voor het MKB zijn er tegenwoordig tal van veelzijdige en goedkope mPOS-systemen beschikbaar, de afkorting voor mobile point of sale. Dat kun je ook gewoon een klein, mobiel pinapparaat noemen. Klanten kunnen er in de winkel of op locatie mee pinnen, of ze betalen via creditcard of smartphone (Apple Pay). Toch is een mPOS meer dan een pinapparaat. Het werkt namelijk samen met een app op je mobiel of tablet. Die app is niet alleen je kassa, je kunt er ook je administratie in bijhouden.

We bespreken drie verschillende mPOS-systemen, en leggen je uit wat je er aan hebt. Wist je bijvoorbeeld dat je met zo’n systeem bonnetjes naar de klant kan mailen, retourbetalingen kan regelen, je voorraad bij kan houden en slimme omzetrapporten kan genereren?

SumUp – eenvoudig

Gemaakt voor de kleine ondernemer. Geen maandelijkse kosten, nauwelijks opstartkosten en ook de commissie die je per betaaltransactie betaalt, is zeer laag. Klanten kunnen (contactloos) pinnen of betalen met elke andere populaire betaalmethode, waaronder creditcards, contant geld of Apple Pay en straks Google Pay.

De pinautomaat van SumUp
De pinautomaat van SumUp

Het apparaatje, de SumUp Air, is via bluetooth verbonden met je eigen smartphone of tablet en maakt gebruik van diens internetverbinding (wifi of mobiele data). Zolang je je telefoon en het pinapparaatje bij je hebt, kun je dus overal met je klanten afrekenen.

De bijbehorende kassa-app is eenvoudig maar goed vormgegeven en ingericht, en voorziet in de meeste behoeftes. Ondernemers kunnen vaak bestelde producten of diensten in de app klaarzetten, maar de voorraad wordt niet bijgehouden.

Wel kun je handige omzetrapporten uitdraaien. Ook is er de mogelijkheid om aparte accounts voor medewerkers in te stellen, zodat je kunt bijhouden wie, wat verkoopt. Klanten kunnen eventueel een fooi geven en hun e-mailadres invoeren om een bonnetje van de aankoop gemaild te krijgen.

Voor de ondernemer is er alleen geen mogelijkheid om die mailadressen te verzamelen. Retourbetalingen kunnen moeiteloos geregeld worden.

iZettle – veelzijdig

Met iZettle kan alles wat hierboven staat, plus nog iets meer. Zo kun je als ondernemer in de kassa-app aan klantbeheer doen (e-mailadressen opslaan) en houdt de app de voorraad van producten bij. Geregeld krijg je ‘slimme rapporten’ voorgeschoteld, waarin je bijvoorbeeld kunt zien welk product een bestseller is.

De kassa-app kan bovendien gelinkt worden met de boekhoudprogramma’s Visma en e-Boekhouden. Tegen een meerprijs is er ook een pro-versie van het kassasysteem, vooral geschikt voor horecaondernemers. In de ‘pro’-versie kun je namelijk rekeningen splitsen, tafels beheren, fooien registreren en nog uitgebreidere rapporten inzien.

Het pinapparaatje ziet er trouwens fraai uit, vooral in het zwart. Het werkt net zoals de SumUp en biedt dezelfde betaalmogelijkheden, en de kosten zijn nagenoeg hetzelfde.

Rabobank OmniKassa – voor de groei

Vooropgesteld: voor de kassa-app en de pinapparaten van de Rabobank heb je een zakelijke Rabobankrekening nodig. En de (vaste) kosten zijn al snel flink hoger dan die voor de systemen hierboven. We noemen de Rabobank hier toch, omdat het met de ‘OmniKassa 2.0’ veel verschillende mogelijkheden biedt, waaronder een online betaalmogelijkheid.

iDeal-betalingen in je online winkel, worden net zo gemakkelijk gefaciliteerd door de Rabobank en in dezelfde administratie verwerkt als offline betalingen. (Bij SumUp en iZettle zou je voor online betalingsmogelijkheden gebruik moeten maken van een derde betaaldienst, zoals Mollie).

Verder biedt de OmniKassa vooral gemak bij het openen van nieuwe winkels of verkooppunten, of bij de ingebruikname van nieuwe pinapparaten. Het systeem is dus vooral handig voor als je een wat groter bedrijf hebt, of groei verwacht. Verder onderscheidt de Rabobank zich in betaalsnelheid: waar je bij SumUp of iZettle twee tot drie dagen moet wachten voordat geld van klanten op je rekening staat, is dat bij de Rabobank altijd binnen één dag gebeurd.

De kassa-app waarmee je met de klant afrekent, is overigens wel summier, maar werkt verder prima. In een online dashboard kun je een en ander regelen en transactieoverzichten en rapporten inzien.

Een stabiele en snelle internetverbinding in je winkel is essentieel bij het afrekenen met klanten via dit soort mobiele kassasystemen. Met DELTA Internet Zakelijk ben je daarvan verzekerd.

DELTA Zakelijk

Met DELTA kies je voor razendsnel internet, voordelig bellen via de cloud en meer. En dat tegen uitzonderlijk scherpe tarieven!