Zo zorg je als ondernemer dat je online gegevens veilig zijn

Ondernemers onderschatten massaal de risico’s van cybercrime voor hun organisatie. Dat blijkt uit recent onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Een overgrote meerderheid van de ondervraagde online dienstverleners (77 procent) en overige bedrijven (90 procent) zien cybercrime niet als bedreiging. Opvallend, omdat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat één op de vijf ondernemers jaarlijks te maken heeft met cybercrime.

Waarom moet elke ondernemer zich bewust zijn van de online risico’s en hoe pak je dat goed aan?

Cybercriminelen zijn geïnteresseerd in alle ondernemers

Het is een hardnekkig misverstand dat cybercriminelen zich alleen richten op banken, webshops of grote bedrijven met veel geld. Kleinere bedrijven en zzp’ers besteden vaak veel minder aandacht aan hun online veiligheid, waardoor ze voor hackers een zeer makkelijke prooi zijn. Zo komen ze bijvoorbeeld makkelijk aan inloggegevens, persoonlijke (klant)data of gevoelige bedrijfsinformatie. Allemaal zaken waar een hacker veel geld mee kan verdienen en tegelijkertijd de ondernemer veel schade kan veroorzaken.

Zorg voor bewustzijn van de risico’s

Om de online veiligheid van je onderneming te verbeteren heb je twee dingen nodig: goede beveiligingssoftware en – misschien nog wel belangrijker – alerte mensen die bewust zijn van de gevaren en daar ook naar handelen. Je kunt de beste antivirussoftware hebben, maar als jij of je werknemers op linkjes van vreemde e-mails klikken, of voor alle accounts hetzelfde simpele wachtwoord gebruiken, is het vechten tegen de bierkaai.

Investeer dus in een goede ‘security awareness training’. Hier leert het personeel potentiële fraude – zoals phishing – te herkennen en worden ze getraind in welke actie ze in zo’n situatie moeten ondernemen.

Organiseer je wachtwoorden met een wachtwoordmanager

Het is belangrijk om voor elk online account een ander wachtwoord te hebben. Deze moeten ook nog eens ‘sterk’ zijn. Dat lijkt onwerkbaar, want dan moeten we tientallen lange wachtwoorden onthouden. Gelukkig zijn er wachtwoordmanagers. Een digitale kluis die al je verschillende wachtwoorden voor je bewaart en vaak automatisch invult op websites. Bekende wachtwoordmanagers zijn 1Password, Dashlane, Keepass en Lastpass.

Alle wachtwoorden op één plek in de cloud. Dat klinkt misschien onveilig, maar een hacker kan met één aanval niet bij al je wachtwoorden tegelijk. Simpele wachtwoorden of dezelfde wachtwoorden voor meerdere accounts zijn in ieder geval veel risicovoller.

Veilig op openbare wifi-netwerken met VPN

Ondernemers willen altijd en overal kunnen werken. Als je niet thuis of op kantoor bent, moet je soms gebruikmaken van een openbare wifi-verbinding. Zo’n openbaar netwerk is zonder extra bescherming erg onveilig. Het is voor iemand met verkeerde bedoelingen kinderlijk eenvoudig om persoonlijke data via een openbaar wifi-netwerk te achterhalen.

Je kunt dit oplossen door een VPN-verbinding te leggen tussen jouw apparaat en het internet. Met zo’n Virtual Private Network worden je online gegevens afgeschermd, in een soort virtuele tunnel. Daardoor kun je onbezorgd gebruikmaken van openbare wifi-netwerken. Niemand kan jouw internetverkeer nog afluisteren. Er zijn honderden verschillende VPN-aanbieders. De Consumentenbond heeft een aantal goede aanbieders, inclusief de eventuele kosten, onder elkaar gezet in een handige lijst.

Netwerkbeveiliging van DELTA

DELTA neemt de online veiligheid van al haar klanten serieus. Als aanvulling op standaard internetdiensten is daarom ook een uitgebreide netwerkbeveiligingsdienst beschikbaar. Daarbij gebruiken we van een ‘Next generation’-firewall, naar keuze op het bedrijf of vanuit een centrale DELTA omgeving. De dienst Netwerkbeveiliging wordt steeds up-to-date gehouden en biedt bescherming tegen virussen, phishing en een groot aantal andere risico’s.

DELTA Zakelijk

Met DELTA kies je voor razendsnel internet, voordelig bellen via de cloud en meer. En dat tegen uitzonderlijk scherpe tarieven!