09 - 01 - 2019

Wat is telefonie in de cloud?

In tijden van social media en WhatsApp is de goede oude telefoon voor bedrijven nog altijd enorm belangrijk. Maar ook deze technologie staat niet stil. Moest je tot voor kort een complete telefooncentrale in huis halen, nu bellen we via de cloud. Welke voordelen dat biedt, lees je in dit artikel.

Tientallen jaren is de manier waarop we belden, thuis en op kantoor, nauwelijks veranderd. Met de komst van mobiele telefonie werden we steeds bereikbaarder. Daarnaast is bellen via internet steeds gewoner geworden. Zoals wel meer technologie werd dit in het begin vooral thuis toegepast. Inmiddels hebben steeds meer bedrijven de overstap gemaakt. Nu KPN definitief gaat stoppen met ISDN, is de  overstap naar bellen via het internet een aantrekkelijk alternatief. We nemen afscheid van een oude technologie, maar er komt veel goeds voor in de plaats.

Einde van de telefooncentrale
Bellen via internet wordt onder allerlei verschillende namen aangeprezen. Zo kom je termen tegen als VoIP (voice over IP, bellen via het internetprotocol), hosted voice, cloudbellen of simpelweg internetbellen. Verwarrend? Niet als je weet dat de termen allemaal hetzelfde betekenen. 

Bij bellen in de cloud, zoals wij het noemen, is de telefooncentrale met allerlei kastjes en aansluitingen verleden tijd. Deze centrale wordt vervangen door telefoontoestellen die met dezelfde netwerkkabel zijn aangesloten als de computer. Net als de pc of laptop maken ze via internet op een veilige manier contact met de buitenwereld. Daarmee wordt telefonie in feite een IT-aangelegenheid.

Voordelen van bellen in de cloud
Bellen in de cloud heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van de goede oude telefooncentrales en ISDN-aansluitingen. Dit zijn de vijf belangrijkste:

1.    Vaste lage kosten per maand. Zo'n oude telefooncentrale was een eenmalige investering. Maar wel een forse investering. Met bellen in de cloud betaal je maandelijks een vaste prijs. Dat scheelt verrassingen en je bent veel minder kwijt aan gesprekskosten en kosten voor de apparatuur dan bij ISDN.

2.    Een flexibele oplossing. Groeit je bedrijf plotseling harder dan je had verwacht of gaat het juist even wat minder goed? Met bellen in de cloud betaal je alleen voor de diensten die je gebruikt en kun je makkelijk uitbreiden of afschalen. 

3.    Overal bereikbaar op één nummer. Het is mogelijk vaste en mobiele telefonie te integreren. Daardoor hoef je maar één nummer, veelal het vaste nummer, door te geven voor een medewerker of afdeling en kunnen je medewerkers bellen en gebeld worden waar en wanneer het uitkomt.

4.    Toekomstvaste oplossing. Net als bij software die je in abonnementsvorm koopt, krijg je bij bellen in de cloud ook steeds de meest up-to-date oplossing zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen.

5.    Extra functies maken het werk efficiënter. De integratie met bedrijfssoftware zoals CRM- en ERP-pakketten zorgen ervoor dat je direct relevante informatie voor je hebt. Zo heb je bijvoorbeeld direct de gegevens van een klant bij de hand zodra die belt. Ook zie je in één oogopslag welke van je collega's bereikbaar zijn. Werken op afstand wordt een stuk makkelijker door mogelijkheden voor videobellen, chatten en online vergaderen toe te voegen.

Meer weten?
Alle informatie over telefonie in de cloud van DELTA Zakelijk vind je op onze website. Wil je liever de situatie in jouw bedrijf doorspreken of heb je aanvullende vragen? Bel met een van onze adviseurs op 0118 22 55 55.
 

Lees ook: