Denk allereerst om je eigen veiligheid. Laat de verkoper niet binnen en vraag altijd om een legitimatie. Verstrek ook nooit zomaar je privé-gegevens.

De verkoper is verplicht om je te attenderen op de wettelijke regels, zoals de 14 dagen bedenktijd en de mogelijkheid om je toezegging te annuleren. Als er door de verkoper informatie over DELTA wordt gegeven die je niet vertrouwt kun je ons altijd bellen via ons telefoonnummer 0800-5150.

Aanbod van een andere energieleverancier ontvangen?

Let dan goed op de volgende zaken, er kan namelijk een addertje onder het gras zitten:
 
  • Wat is de looptijd van de overeenkomst?
  • Gaat het om groene of grijze elektriciteit?
  • Gaat het om een vaste of een variabele leveringsprijs? Een variabele leveringsprijs kan verschillende keren per jaar worden aangepast en het kan zijn dat de leverancier de prijs verhoogt nadat je een contract bent aangegaan.
  • Is de prijs in- of exclusief btw?
  • Is de prijs in- of exclusief energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE)?
  • Voor hoeveel jaar staat het tarief vast?
  • Wat gebeurt er met je contract na de looptijd?
  • Worden er extra kosten berekend als je gaat verhuizen of andere wijzigingen plaatsvinden?
  • Zijn er administratiekosten, of kosten bij betaling via acceptgiro?

Kortingen

Informeer goed op welk deel van je energierekening een eventuele korting betrekking heeft. Een leverancier kan namelijk alleen het leveringsdeel van de totale prijs bepalen. Dit is ongeveer 35% van de totale elektriciteitsprijs of gasprijs. 

Actietarieven

Controleer de volgende zaken goed:

  • Hoe lang is het actietarief geldig?
  • Wat ga je na de actieperiode betalen?
    Houd daarnaast in de gaten of het beloofde tarief daadwerkelijk in je overeenkomst is opgenomen.
  • Let op of het gaat om een eenmalige bonus als je overstapt. Soms moet je deze terugbetalen.

Veel leveranciers hanteren op prijsvergelijkingssites speciale actietarieven. Dit tarief geldt dan alleen als je jezelf via die website aanmeldt.

Informatie aanvragen en overstappen

Let op met het aanvragen van informatie. Het komt voor dat de leverancier je een overeenkomst aan de deur overhandigt of toestuurt. Als je niets doet, stap je automatisch over naar deze leverancier. Wil je niet overstappen? We adviseren je dan om binnen veertien kalenderdagen (de wettelijke bedenktijd) schriftelijk aan de leverancier te laten weten dat je niet wilt overstappen. Je kunt gebruik maken van onze voorbeeldbrieven.

  • Ben je ingegaan op een aanbod via de telefoon, gebruik dan deze voorbeeldbrief.
  • Ben je ingegaan op een aanbod via e-mail of post, gebruik dan deze voorbeeldbrief.
  • Ben je ingegaan op een aanbod aan de deur of op straat (colportage), gebruik dan deze voorbeeldbrief.

Service

Is een goede klantenservice voor jou erg belangrijk? Wil je meer weten over de kwaliteit van de klantenservice van een leverancier? Bekijk dan onderstaande websites:

DELTA is bijvoorbeeld bereikbaar via een klantenservice met een gratis telefoonnummer en je regelt veel zaken online.