Wil je je instellingen voor Spamfilter wijzigen of wordt gewenste e-mail als spam aangemerkt? Bekijk dan hieronder hoe je dit aan kunt passen. 

 

Hoe wijzig ik mijn instellingen?

Ga naar spamfilter.delta.nl en bekijk hoe je:

Berichten aanmerken als geen spam

In de map Spam quarantaine vind je een overzicht van alle berichten die zijn opgevangen. Met de zoek functie kun je nog specifieke berichten zoeken.

Je kunt een bericht alsnog naar je eigen mailbox laten versturen. Klik aan de linkerkant op de regel van de gewenste mail op het pijltje. Je krijgt dan 3 opties:

  • Vrijgeven
    Als je het bericht eenmalig wilt doorzetten naar je eigen mailbox klik dan op vrijgeven.
  • Vrijgeven en trainen
    Als je het bericht altijd wilt laten doorzetten naar je eigen mailbox, klik dan op vrijgeven en trainen.
  • Verwijderen
    Als je het bericht wilt verwijderen, klik dan op verwijderen.

Wachtwoord aanmaken

Je maakt voor deze omgeving een eigen wachtwoord aan om toegang te krijgen. Dit doe je met je DELTA of Zeelandnet e-mailadres als volgt:

  • Klik op ‘haal inloglink op’
  • Vul je DELTA of Zeelandnet e-mailadres in
  • Klik op ‘indienen’

Je ontvangt vervolgens een e-mail met een link naar de nieuwe omgeving waar je een wachtwoord kunt instellen.

Rapporten aanmaken

Je maakt een rapport aan door de volgende stappen te volgen:

  • Klik vanuit het Dashboard op periodiek gebruikersrapport.
  • Klik op het pijltje voor de betreffende regel, waardoor de opties Bewerken/Inschakelen/Verwijderen worden getoond.
  • Klik op Bewerken.
  • Stel in op wekelijks of dagelijks
  • Druk op Opslaan.

Archief

  • Makkelijk oude berichten terugzoeken is mogelijk via de functie Archief. Door een zoekopdracht op te voeren kun je je e-mails opzoeken tot een jaar terug. Handig voor als je DELTA- of Zeelandnet-webmail vol zit!
  • E-mails kunnen tot een jaar terug worden opgezocht.
  • De berichten komen direct in het archief terecht.
  • Je kunt zoeken naar inkomende en uitgaande e-mails van je DELTA/ Zeelandnet-account.
  • De zoekopdracht kan worden verfijnd via het veld “vraag” en of de periode.
  • Je kunt dit vinden door naar “archief’ te gaan en vervolgens een zoekopdracht in te voeren.
  • Goed om te weten:
    • Je kunt geselecteerde (gevonden) gearchiveerde mailtjes opnieuw laten bezorgen in je inbox.
    • Je kunt alle gearchiveerde (of gevonden) e-mails in 1x downloaden
    • Zoeken in het archief gebeurt ook in bijlagen, bijvoorbeeld word-documenten 

Spam beheren vanuit je mailbox

  • Om gemakkelijk je spam te beheren vanuit Outlook heb je een nieuw account nodig.
  • Dit account toevoegen kan zodra je een inlog hebt aangemaakt via spamfilter.DELTA.nl.
  • Je krijgt dan een losse mailbox waarin je 5 mappen hebt, nieuwe spam komt in ‘Caught’ (gevangen). Door mails te slepen naar de andere mappen kan je bepaalde acties ondernemen. Bijvoorbeeld door een spam-bericht vanuit je hoofdaccount naar ‘Spam’ te slepen, train je het filter.
  • Om een nieuwe mail toe te voegen doorloop je de volgende stappen:
    • Ga naar instellingen om een nieuwe mail toe te voegen, gebruik de volgende instellingen:
    • Server: se-master01.DELTA.nl port 993
    • Login: xxx@DELTA.nl of xxx@zeelandnet.nl (vul je volledige e-mailadres in).
    • Password: vul het password in dat je gekozen hebt op de spamfilter.DELTA.nl omgeving.

Black- en whitelists aanmaken

Blacklists

Wil je nooit meer e-mail ontvangen van een specifieke afzender, dan kun je deze blacklisten.

Dit doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar Afzenders op zwarte lijst.
  2. Druk op Voeg Blacklist afzender toe.
  3. Vul het adres in en druk op Opslaan.

Je ingevulde adres wordt toegevoegd in de lijst onderaan de pagina van blacklist. Je kunt deze lijst tonen door te klikken op Toon Resultaten.

Voor het opvoeren van meerdere adressen in een keer maak je gebruik van Importeer afzenders uit CSV.
Op deze pagina is het ook mogelijk om te zoeken op adressen.

Whitelists

Als je juist e-mails wilt ontvangen van een specifieke afzender ongeacht de inhoud van het bericht, moet je deze whitelisten. Doe dit alleen doen als je weet dat de afzender zijn adres geverifieerd heeft en altijd alleen veilige inhoud verstuurt.

Het instellen doe je op de volgende manier:

  1. Ga naar Afzenders op witte lijst.
  2. Druk op Voeg Whitelist afzender toe.
  3. Vul het adres in en druk op Opslaan.

Het ingevulde adres wordt nu toegevoegd in de lijst onderaan de pagina van whitelist. Je kunt dit tonen door te drukken op Toon Resultaten.

Voor het opvoeren van meerdere adressen in een keer maak je gebruik van Importeer afzenders uit CSV.
Op deze pagina is het ook mogelijk om te zoeken op adressen.