Kies je webmail
Zakelijk internet vergelijken

Zakelijk internet vergelijken

05 december 2024

De belangrijkste vragen om te stellen bij het vergelijken van zakelijk internet 

Als ondernemer weet je hoe cruciaal een betrouwbare internetverbinding is voor je bedrijf. Maar hoe kies je de juiste zakelijke internetaansluiting? We zetten de belangrijkste vragen op een rij die je jezelf moet stellen bij het vergelijken van aanbieders. 

Wat voor soort verbinding heb ik nodig? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is welk type verbinding het beste past bij jouw bedrijf. De meest voorkomende opties zijn: 

  • DSL (Digital Subscriber Line) 
  • Glasvezel 
  • Coax 
  • 4G/5G 

Elke technologie heeft zijn voor- en nadelen. DSL is vaak goedkoper maar minder snel, terwijl glasvezel razendsnel is maar niet overal beschikbaar. Coax zit daar tussenin qua snelheid en dekking. 4G en 5G zijn ideaal als back-up of voor locaties zonder vaste aansluiting. 

Welke snelheden zijn beschikbaar? 

Snelheid is cruciaal voor zakelijk internet. Kijk niet alleen naar de downloadsnelheid, maar ook naar de uploadsnelheid. Voor veel bedrijfsactiviteiten, zoals videoconferencing of het versturen van grote bestanden, is een hoge uploadsnelheid net zo belangrijk. 

Bedenk hoeveel apparaten en medewerkers tegelijk gebruik zullen maken van de verbinding. Een webshop heeft bijvoorbeeld meer bandbreedte nodig dan een klein kantoor. 

Hoe zit het met de betrouwbaarheid en uptime? 

Downtime kost geld. Vraag daarom naar de gegarandeerde uptime van de provider. De beste aanbieders garanderen 99,9% uptime of meer. Let ook op de service level agreements (SLA's). Hierin staat beschreven hoe snel de provider reageert bij storingen en binnen welke termijn problemen worden opgelost. 

Is er een back-up verbinding beschikbaar? 

Voor veel bedrijven is een back-up verbinding geen overbodige luxe. Als de hoofdverbinding uitvalt, zorgt een back-up ervoor dat je bedrijf online blijft. Vraag of de provider een automatische failover naar 4G of 5G aanbiedt. 

Welke extra diensten worden aangeboden? 

Naast de internetverbinding zelf bieden veel providers aanvullende diensten aan. Denk aan: 

  • Beveiligingsdiensten (firewall, antivirus) 
  • VoIP-telefonie 
  • Clouddiensten 
  • Beheerde wifi-netwerken 

Kijk of deze diensten aansluiten bij jouw behoeften en of ze kosteneffectief zijn in vergelijking met losse oplossingen. 

Hoe flexibel is het contract? 

Bedrijven groeien en veranderen. Zorg dat je niet vastzit aan een contract dat niet meegroeit. Vraag naar: 

  • De minimale contractduur 
  • Mogelijkheden om tussentijds op of af te schalen 
  • Kosten voor het wijzigen van je abonnement 

Wat kost het echt? 

Let bij het vergelijken van prijzen niet alleen op de maandelijkse kosten. Kijk ook naar: 

  • Eenmalige aansluitkosten 
  • Kosten voor apparatuur (modem, router) 
  • Verborgen kosten (bijvoorbeeld voor support) 
  • Kortingen en actietarieven (en hoe lang deze gelden) 

Hoe is de klantenservice geregeld? 

Goede ondersteuning is goud waard als er problemen zijn. Informeer naar: 

  • De beschikbaarheid van support (24/7?) 
  • Reactietijden 
  • Communicatiekanalen (telefoon, e-mail, chat) 
  • Of je een vast aanspreekpunt krijgt 

Conclusie 

Door deze vragen te stellen, krijg je een goed beeld van wat verschillende aanbieders te bieden hebben. Neem de tijd om offertes te vergelijken en lees de kleine lettertjes. Een goede zakelijke internetverbinding is een investering in de toekomst van je bedrijf. 

Wil je meer weten over de zakelijke internetoplossingen van DELTA? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee over de beste oplossing voor jouw bedrijf. 

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.