Kies je webmail

Wil je betere beeldkwaliteit? Check dan je bekabeling

Met goede bekabeling binnenshuis voorkom je blokjesbeeld. In 3 stappen check jij je bekabeling.

Blokkerig of haperend televisiebeeld? Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, en ook niet hoe wij het beeld bij je thuis bezorgen. Zoiets gebeurt als de kabels in huis niet (meer) in orde zijn.

Coaxkabels van slechte kwaliteit of met schade kunnen ‘lekken’. Dat betekent dat het televisiesignaal dat er doorheen loopt, niet goed is afgeschermd van radiogolven die andere apparaten uitzenden.

Check daarom je bekabeling, want goede bekabeling binnenshuis voorkomt en verhelpt dit soort verstoringen. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.

Twee recente ontwikkelingen hebben de kans vergroot dat dit zich voorkomt.

  1. Mensen hebben thuis meer draadloze apparaten. Die zenden allemaal radiogolven uit. Dat maakt het steeds drukker ‘in de lucht’.

  2. Het kan zijn dat er de afgelopen periode nieuwe 4G- en 5G-masten voor mobiele telefonie in jouw buurt zijn geplaatst. Dat is een mooie technologische vooruitgang. De 4G- en 5G-signalen gebruiken dezelfde frequenties als sommige televisiekanalen van DELTA. Als apparaten thuis met het mobiele netwerk verbinden, kan dat een verstoring van het tv-signaal veroorzaken.

Door deze ontwikkelingen is een goede bekabeling in huis extra belangrijk. Dan is het tv-signaal namelijk voldoende afgeschermd van radiogolven.

Check je bekabeling

In 3 stappen naar een blokjesvrij televisiebeeld.

Ervaar je zeer recent storing, ga dan eerst na of er een storing in jouw omgeving is.
Soms zijn er namelijk werkzaamheden in jouw buurt of is er een algemene storing. Via deze links kun je dat nagaan:

Storingen bij DELTA

Is er een bekende storing? Dan werken wij eraan om die op te lossen.

Volg de stappen

Stap 1
Stap 2
Stap 3

Controleer je aansluitingen

Om uit te sluiten dat jouw haperende tv-beeld veroorzaakt wordt door een loszittende kabel, druk je de coaxkabel(s) op beide aansluitpunten goed aan. Begin bij het hoofdaansluitpunt, dat zich meestal in de meterkast of woonkamer bevindt. Doe hetzelfde bij je tv(-ontvanger) en vergeet eventuele splitters of versterkers niet. Controleer of het tv-beeld nu wél goed is. Zo niet, ga dan naar stap 2.

Test het signaal met een directe aansluiting

Door je tv of tv-ontvanger direct aan te sluiten op het hoofdaansluitpunt, hebben andere verstoring veroorzakers, zoals splitters en versterkers, geen invloed. Zo kun jij (nog een keer) controleren of het signaal wel in orde is, en of je coaxkabel van goede kwaliteit is.

  1. Zoek je hoofdaansluitpunt. Dat is het punt waar de coaxkabel (groen gekleurd, maar de kabel is niet altijd zichtbaar) je huis binnenkomt. Meestal is dat in een wandcontactdoos in je meterkast of in je woonkamer.
  2. Ontkoppel eventuele splitters en versterkers die je mogelijk hebt.
  3. Sluit je tv of tv-ontvanger direct aan op het hoofdaansluitpunt, met een goede coaxkabel die daar lang genoeg voor is. Een goede coaxkabel:
    a. herken je aan de opdruk van keurmerk Kabel Keur;
    b. bestaat uit één stuk, dus heeft geen verbindingsstukken;
    c. is niet langer dan je nodig hebt en niet langer dan 10 meter;
    d. heeft een connector van metaal;
    e. heeft geen knikken, scheuren of andere beschadigingen.

Stoort het beeld niet meer? Dan komt het signaal in elk geval goed bij je binnen, maar is er een probleem met jouw bekabeling in huis? Ga verder naar stap 3.

Blijft het beeld nog haperen nadat je rechtstreeks vanaf het hoofdaansluitpunt een goede coaxkabel hebt aangesloten? Neem dan contact op via chat.

Open chat

Controleer je kabels, splitters en wandcontactdozen

Kabels, de connectoren op die kabels, splitters of wandcontactdozen van slechte kwaliteit of met schade veroorzaken meestal dit soort verstoringen. In deze stap controleer je daarom de kwaliteit van al je bekabeling in huis. Zo doe je dat:

Connectoren
Elke coaxkabel heeft aan beide uiteinden een connector. Een goede connector:

  • herken je aan de opdruk van keurmerk Kabel Keur;
  • zitten goed vast aan de kabel;
  • is voor een groot deel van metaal;
  • kun je kopen bij een van onze dealers.

Coaxkabels
Een coaxkabel van goede kwaliteit:

  • herken je aan de opdruk van keurmerk Kabel Keur;
    - (Kabels zonder dit keurmerk die mogelijk wel van goede kwaliteit zijn, zijn kabels met de opdruk KOKA 799, KOKA 9TS, COAX 9, COAX 12 of RLA++)
  • bestaat uit één stuk, dus heeft geen verbindingsstukken;
  • is niet langer dan je nodig hebt en niet langer dan 10 meter;
  • heeft een connector van metaal;
  • heeft geen knikken, scheuren of andere beschadigingen:
  • kun je kopen bij een van onze dealers.

Hoe langer de kabel, hoe zwakker het signaal. Kies daarom de kabellengte die je nodig hebt. Kort de kabel in als dit nodig is en rol hem niet op.

Wandcontactdoos
Heb je eigen wandcontactdozen geplaatst? Controleer of ze een opdruk hebben van het keurmerk Kabel Keur.

Splitters
Een splitter van goede kwaliteit:

  • herken je aan de opdruk van het keurmerk Kabel Keur;
  • is voor een groot deel van metaal (eventueel alleen wat plastic ter afdekking);
  • wordt niet gebruikt om een coaxkabel te verlengen;
  • kun je kopen bij een van onze dealers.

Let er ook op dat alle uitgangen van de splitter in gebruik zijn. Vervang of verwijder splitters als dat niet het geval is.

Ongebruikte coaxkabels en splitters
Coaxkabels die niet aan beide uiteinden zijn aangesloten, kunnen als een antenne werken voor verstoringen. Ontkoppel coaxkabels en splitters die niet in gebruik zijn.

Alternatief: Je kunt ook overstappen naar DELTA Interactieve TV. Dan kijk je tv via een internetkabel. Een van onze monteurs komt het voor je installeren.

Veelgestelde vragen

Draadloze apparaten zoals telefoons en laptops zenden radiogolven uit. Het tv-signaal kan daardoor verstoord raken. Een (goede) coaxkabel schermt daarom het tv-signaal af van die radiogolven. Slechte kabels bieden onvoldoende bescherming.

Het is drukker ‘in de lucht’. Mensen hebben thuis steeds meer draadloze apparaten. Die zenden radiogolven uit die het tv-signaal kunnen verstoren. Hoe meer radiogolven, hoe gevoeliger het signaal is voor verstoringen. Dat maakt een goede bescherming van het tv-signaal extra belangrijk. Vroeger waren coaxkabels met slechte kwaliteit misschien voldoende, nu kan dat onvoldoende bescherming geven.

Daar komt bij dat in de afgelopen jaren de 4G- en 5G-netwerken voor mobiele telefonie zijn uitgerold in Nederland. Dat is een mooie technologische vooruitgang. De 4G- en 5G-signalen gebruiken dezelfde frequenties als sommige televisiekanalen van DELTA. Als apparaten thuis met het mobiele netwerk verbinden, kan dat een verstoring van het tv-signaal veroorzaken.

Dat onderzoeken we altijd als eerste. Tot nu toe is gebleken dat dit soort haperingen of blokjesbeeld bijna altijd wordt veroorzaakt door slechte bekabeling in huis. Maar voor de zekerheid hebben we in het stappenplan, dat we voor je hebben gemaakt, een stap opgenomen waarin je controleert of het signaal wel goed bij je binnenkomt.

Het is onze verantwoordelijkheid om het televisiebeeld storingvrij bij je thuis op het hoofdaansluitpunt te bezorgen. Bij verstoringen checken we altijd of er aan onze kant niet onverwacht iets mis gaat. In jouw huis is het aan jou om te zorgen dat het signaal vanaf het hoofdaansluitingspunt goed aankomt bij jouw apparatuur. Iedereen heeft andere wensen en zit in andere woonsituaties. Je moet er zelf voor zorgen om een tv(-ontvanger) met goede kabels aan te sluiten.

Tv-zenders worden op verschillende frequenties verzonden over de kabel. Hoe dichter externe frequenties (zoals van een 4G- of 5G-netwerk) in de buurt komen van tv-frequenties, hoe groter de kans op verstoring.

Het kan zijn dat bij het plaatsen van de kabels in je muur een kabel geknikt of beschadigd is. Of dat er na verloop van tijd door temperatuurverschillen of door vocht een klein scheurtje in de kabel is ontstaan. Of dat er een slechte kabel in de muur zit. Beschadigingen kunnen de oorzaak van verstoringen zijn. Voor het gemak kun je eerst de meer bereikbare delen van je kabels controleren. Volg hiervoor het stappenplan.

Een coaxkabel van goede kwaliteit:

  • herken je aan de opdruk van het keurmerk Kabel Keur;
    - (Kabels zonder dit keurmerk die mogelijk wel kwalitatief goed zijn, zijn kabels met de opdruk KOKA 799, KOKA 9TS, COAX 9, COAX 12 of RLA++)
  • bestaat uit één stuk, dus heeft geen verbindingsstukken;
  • is niet langer dan je nodig hebt en niet langer dan 10 meter;
  • heeft een connector van metaal;
  • heeft geen knikken, scheuren of andere beschadigingen.

Een splitter, versterker of connector van een coaxkabel van goede kwaliteit:

  • herken je aan de opdruk van het keurmerk Kabel Keur;
  • is voor het grootste deel van metaal (met plastic alleen ter afdekking).

Kabel Keur is een keurmerk voor aansluitmaterialen voor je televisie, zoals coaxkabels, connectoren, splitters en versterkers. Het garandeert dat de gebruikte materialen voldoen aan de strengste eisen van signaaldoorgifte. Bij gebruik van producten met dit keurmerk, verklein je de kans op haperingen of blokjesbeeld. Je kunt deze kopen bij onze dealers.

Uiteraard zijn er ook andere producten, zonder het keurmerk, die technisch gezien voldoen. Let dan zelf goed op het materiaalgebruik. (Zie ook het antwoord op de vraag hierboven.)

Coaxkabels zonder het Kabel Keur keurmerk die mogelijk wel van goede kwaliteit zijn, zijn kabels met de opdruk KOKA 799, KOKA 9TS, COAX 9, COAX 12 of RLA++.

Je gebruikt een splitter als je twee apparaten (bijvoorbeeld een tv in de woonkamer en een in de slaapkamer) op het hoofdaansluitpunt wilt aansluiten met dezelfde coaxkabel. Een versterker gebruik je als je het tv-signaal via lange kabels (>10 meter) en/of over meerdere tv’s moet verdelen.

Nee. Een versterker maakt het signaal sterker, niet beter. Een verstoring kan niet worden verholpen met een versterker. Volg in plaats daarvan het stappenplan. Als door een slechte coaxkabel een haperend of blokkerig tv-beeld is ontstaan, maken versterkers dit probleem zelfs erger. Gebruik versterkers alleen als je het tv-signaal via lange kabels (>10 meter) en/of over meerdere tv’s wilt verdelen.

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Contact opnemen

icon chat
Direct antwoord via chat
Start chat
icon messenger
Stel je vraag via Messenger
Open Messenger
icon phone
Regel het telefonisch
icon phone
Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00
Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.