MijnDELTA
Online TV
Webmail
Met goede bekabeling binnenshuis voorkom je blokjesbeeld. In 3 stappen check jij je bekabeling.
Blokkerig of haperend televisiebeeld? Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, en ook niet hoe wij het beeld bij je thuis bezorgen. Zoiets gebeurt als de kabels in huis niet (meer) in orde zijn.
Coaxkabels van slechte kwaliteit of met schade kunnen ‘lekken’. Dat betekent dat het televisiesignaal dat er doorheen loopt, niet goed is afgeschermd van radiogolven die andere apparaten uitzenden.
Check daarom je bekabeling, want goede bekabeling binnenshuis voorkomt en verhelpt dit soort verstoringen. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.
Twee recente ontwikkelingen hebben de kans vergroot dat dit zich voorkomt.
Mensen hebben thuis meer draadloze apparaten. Die zenden allemaal radiogolven uit. Dat maakt het steeds drukker ‘in de lucht’.
Het kan zijn dat er de afgelopen periode nieuwe 4G- en 5G-masten voor mobiele telefonie in jouw buurt zijn geplaatst. Dat is een mooie technologische vooruitgang. De 4G- en 5G-signalen gebruiken dezelfde frequenties als sommige televisiekanalen van DELTA. Als apparaten thuis met het mobiele netwerk verbinden, kan dat een verstoring van het tv-signaal veroorzaken.
Door deze ontwikkelingen is een goede bekabeling in huis extra belangrijk. Dan is het tv-signaal namelijk voldoende afgeschermd van radiogolven.
In 3 stappen naar een blokjesvrij televisiebeeld.
Ervaar je zeer recent storing, ga dan eerst na of er een storing in jouw omgeving is.
Soms zijn er namelijk werkzaamheden in jouw buurt of is er een algemene storing. Via deze links kun je dat nagaan:
Is er een bekende storing? Dan werken wij eraan om die op te lossen.
Draadloze apparaten zoals telefoons en laptops zenden radiogolven uit. Het tv-signaal kan daardoor verstoord raken. Een (goede) coaxkabel schermt daarom het tv-signaal af van die radiogolven. Slechte kabels bieden onvoldoende bescherming.
Het is drukker ‘in de lucht’. Mensen hebben thuis steeds meer draadloze apparaten. Die zenden radiogolven uit die het tv-signaal kunnen verstoren. Hoe meer radiogolven, hoe gevoeliger het signaal is voor verstoringen. Dat maakt een goede bescherming van het tv-signaal extra belangrijk. Vroeger waren coaxkabels met slechte kwaliteit misschien voldoende, nu kan dat onvoldoende bescherming geven.
Daar komt bij dat in de afgelopen jaren de 4G- en 5G-netwerken voor mobiele telefonie zijn uitgerold in Nederland. Dat is een mooie technologische vooruitgang. De 4G- en 5G-signalen gebruiken dezelfde frequenties als sommige televisiekanalen van DELTA. Als apparaten thuis met het mobiele netwerk verbinden, kan dat een verstoring van het tv-signaal veroorzaken.
Dat onderzoeken we altijd als eerste. Tot nu toe is gebleken dat dit soort haperingen of blokjesbeeld bijna altijd wordt veroorzaakt door slechte bekabeling in huis. Maar voor de zekerheid hebben we in het stappenplan, dat we voor je hebben gemaakt, een stap opgenomen waarin je controleert of het signaal wel goed bij je binnenkomt.
Het is onze verantwoordelijkheid om het televisiebeeld storingvrij bij je thuis op het hoofdaansluitpunt te bezorgen. Bij verstoringen checken we altijd of er aan onze kant niet onverwacht iets mis gaat. In jouw huis is het aan jou om te zorgen dat het signaal vanaf het hoofdaansluitingspunt goed aankomt bij jouw apparatuur. Iedereen heeft andere wensen en zit in andere woonsituaties. Je moet er zelf voor zorgen om een tv(-ontvanger) met goede kabels aan te sluiten.
Tv-zenders worden op verschillende frequenties verzonden over de kabel. Hoe dichter externe frequenties (zoals van een 4G- of 5G-netwerk) in de buurt komen van tv-frequenties, hoe groter de kans op verstoring.
Het kan zijn dat bij het plaatsen van de kabels in je muur een kabel geknikt of beschadigd is. Of dat er na verloop van tijd door temperatuurverschillen of door vocht een klein scheurtje in de kabel is ontstaan. Of dat er een slechte kabel in de muur zit. Beschadigingen kunnen de oorzaak van verstoringen zijn. Voor het gemak kun je eerst de meer bereikbare delen van je kabels controleren. Volg hiervoor het stappenplan.
Een coaxkabel van goede kwaliteit:
Een splitter, versterker of connector van een coaxkabel van goede kwaliteit:
Kabel Keur is een keurmerk voor aansluitmaterialen voor je televisie, zoals coaxkabels, connectoren, splitters en versterkers. Het garandeert dat de gebruikte materialen voldoen aan de strengste eisen van signaaldoorgifte. Bij gebruik van producten met dit keurmerk, verklein je de kans op haperingen of blokjesbeeld. Je kunt deze kopen bij onze dealers.
Uiteraard zijn er ook andere producten, zonder het keurmerk, die technisch gezien voldoen. Let dan zelf goed op het materiaalgebruik. (Zie ook het antwoord op de vraag hierboven.)
Coaxkabels zonder het Kabel Keur keurmerk die mogelijk wel van goede kwaliteit zijn, zijn kabels met de opdruk KOKA 799, KOKA 9TS, COAX 9, COAX 12 of RLA++.
Je gebruikt een splitter als je twee apparaten (bijvoorbeeld een tv in de woonkamer en een in de slaapkamer) op het hoofdaansluitpunt wilt aansluiten met dezelfde coaxkabel. Een versterker gebruik je als je het tv-signaal via lange kabels (>10 meter) en/of over meerdere tv’s moet verdelen.
Nee. Een versterker maakt het signaal sterker, niet beter. Een verstoring kan niet worden verholpen met een versterker. Volg in plaats daarvan het stappenplan. Als door een slechte coaxkabel een haperend of blokkerig tv-beeld is ontstaan, maken versterkers dit probleem zelfs erger. Gebruik versterkers alleen als je het tv-signaal via lange kabels (>10 meter) en/of over meerdere tv’s wilt verdelen.