Kies je webmail

Wifi verbeteren

Optimaliseer je wifi signaal met onderstaande tips!

Traag internet is de grootste ergernis in huis. Het moet gewoon werken, toch? Maar wat als je slechte wifi hebt? Of als je internet hapert? Daar helpen wij je graag mee!

Hoe je jouw wifi kan verbeteren zie je in de video hiernaast of lees je in de tips hieronder.

Deco wifi-punten

Verbeter je wifi in huis door een extra wifi-punt aan te leggen. Hiermee breid je het netwerk uit op een of meerdere plaatsen in huis. Hiermee los je slecht wifi-bereik in huis op!

Zorg ervoor dat de wifi-punten bekabeld met elkaar verbonden zijn

Apparaten werken beter met een bekabelde verbinding. Dat geldt ook voor onze wifi-punten. Ze werken wel draadloos, maar doen het beter met een UTP kabel ertussen. Voor een optimale wifi verbinding zorg je er dus voor dat de wifi punten met een UTP kabel verbonden zijn. Daar hebben al jouw draadloos verbonden apparaten profijt van. 

Bekijk hier onze handige tips om te zien hoe je de deco wifi-punten het beste kan gebruiken. Maak je thuis nog geen gebruik van Deco wifi-punten? Via MijnDELTA kan je bij 'Producten' de wifi-punten direct bestellen!

Handige tips    MijnDELTA

Controleer of er een storing is

Doet de wifi het niet? Controleer dan of er mogelijk een storing is of dat er werkzaamheden zijn. Hierdoor kan je even geen internetdiensten hebben. Het controleren van een storing doe je eenvoudig via onze storingspagina.

Ga naar de storingspagina

Herstart het modem

Soms kan het ook helpen om je modem te herstarten. Haal dan de stroom van je modem voor 1 minuut en sluit daarna je modem weer aan. Wacht totdat je modem weer volledig opgestart is. Heb je extra wifi-punten? Herstart deze daarna ook door het extra wifi-punt 1 minuut van de stroom af te halen en weer aan te sluiten. Wacht tot het wifi-punt volledig opgestart is.

Frequentie signaal aanpassen naar 5 GHz

Het wisselen van frequentie naar 5 GHz kan helpen traag internet via wifi te verbeteren. De meeste wifi-routers en wifi-modems sturen het signaal op 2,4 GHz. Hiermee heb je meer bereik, maar is je verbinding ook trager. Dat komt omdat veel andere apparaten ook gebruikmaken van deze frequentie.

Daarom 5 GHz

  • Je haalt hogere snelheden.
  • Minder last van andere wifi-netwerken en stoorzenders.
  • Je hebt minder bereik met 5GHz. Vergeet niet om ook je extra wifi-punten op de 5GHz in te stellen.

Wijzig je frequentie van het kabel wifi-modem

Maak je gebruik van een glasvezel wifi-modem? Dan kiest het modem automatisch de beste frequentie uit en raden we je aan om dit niet aan te passen. Bij een kabel wifi-modem kan je dit zelf bepalen.

Je kunt op je kabelmodem twee netwerknamen instellen. Een naam voor je 2.4 GHz netwerk en een naam voor je 5 GHz netwerk (bijvoorbeeld 'fam.visser2.4ghz' en 'fam.visser5ghz'). Verbind daarna je telefoon, laptop en/of tablet met het 5 GHz-netwerk. Sommige apparaten ondersteunen dit 5 GHz-netwerk nog niet. Dan zie je dat netwerk dus ook niet in je lijst. Verbind deze apparaten dan met je 2.4 GHz netwerk.

Let op!

  • Krijgt een van je aangesloten apparaten een update waardoor het het 5 GHz-netwerk wél aankan? 'Vergeet' dan het oude 2.4 GHz netwerk op je apparaat. Zo voorkom je dat het automatisch verbindt met het langzamere wifi-netwerk.
  • Koop je nieuwe apparatuur? Check dan altijd of er 5 GHz op AC staat aangeduid bij de wifi-informatie op de verpakking. Zo ben je goed voorbereid op de toekomst!

Plaats de wifi-router of wifi-modem op een goede plek

Wifi werkt het best als je jouw router of modem op een juist locatie zet. We geven je hier een paar tips om het wifi signaal in huis zo sterk mogelijk te maken. Is het niet mogelijk om jouw wifi-router of wifi-modem op de ideale plaats te zetten, dan is wellicht het plaatsen van een extra wifi-punt mogelijk een oplossing. Heeft je wifi-router antennes? Zorg er dan voor dat deze in de juiste richting wijzen.

Hier staan onze tips om je modem of router op de beste plek te plaatsen.

Hoog, vrij en stevig

  • Zet het modem hoog maar hou 30 cm afstand van een betonnen plafond.
  • Zorg dat het modem stevig staat of opgehangen is.
  • Gebruik de originele kabel die bij het modem is geleverd.
  • Zet het modem niet achter andere apparaten, in een gesloten kast of achter een bank.

Voorkom verstoringen van ander apparatuur

  • De verbinding is het beste als je het modem ziet vanaf de plaats waar je gebruik maakt van het internet.
  • Ook isolatie en glas, beton, metaal en water verminderen de verspreiding van het wifi-signaal.
  • Zet wifi-apparaten, zoals Chromecast of Apple TV, niet te dicht bij je modem of wifi-punten.

Wifi uitzetten op het modem

Maak je gebruik van onze mesh wifi-punten of heb je in huis wifi via een eigen router? Zet dan de wifi op je modem uit zodat dit elkaar niet kan verstoren. Wifi uitzetten gaat best eenvoudig, maar is voor elk modem wel verschillend. Je kan dit bijvoorbeeld voor de Genexis Platinum of Nokia XS-2426G-A en B zo doen:

Genexis Platinum

Hou de 'WPS' knop 10 seconden ingedrukt, kijk daarna of het 'wifi' lampje op het modem uitgaat.

Nokia XS-2426G-A en B

Druk de 'WLAN' knop aan de achterkant van het modem kort in. Bij het Nokia XS-2426G-A modem zie je aan de voorkant dat de twee lampjes 'WLAN2.4G' en 'WLAN5G' uitgaan. Bij het Nokia XS-2426G-B modem zie je aan de voorkant dat het 'WLAN' lampje uitgaat.

Maak je gebruik van een ander modem? Bekijk dan onze handleiding.

Gebruik alleen UTP apparaten en deco wifi-punten.

Houd je netwerk simpel en overzichtelijk door alleen UTP bekabelde apparaten en wifi accespoints te gebruiken, vervang bestaande apparatuur zoals draadloze repeaters of powerline adapters door wifi-punten of een bekabelde verbinding. Zo blijft het allemaal heel simpel en daarmee stabiel. Als je een draadloze versterker gebruikt omdat ergens slecht bereik is kan je daar ook een (extra) wifi-punt voor inzetten. 

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Contact opnemen

icon chat
Direct antwoord via chat
Start chat
icon messenger
Stel je vraag via Messenger
Open Messenger
icon phone
Regel het telefonisch
Vragen over glasvezel? Bel 0118-22 55 25 Vragen over internet via kabel? Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00
Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.