Kies je webmail

Storingen

Alles over het oplossen van mobiele storingen


Tips bij storing 


Met DELTA Mobiel ben je verzekerd van het beste netwerk van Nederland. Mocht er iets niet werken, dan kijken wij graag mee naar een oplossing!

Op deze pagina vindt je een stappenplan van hoe je een mobiele internet storing kan oplossen en een aantal veel gestelde vragen. Bij een mobiele storing kun je zelf grotendeels uitsluiten waar het verkeerd gaat en kan je contact opnemen met onze klantenservice voor hulp. Check hieronder de dekkingskaart om te zien of je op een plek bent waar voldoende dekking is.

Dekkingskaart

Controleer hier of je op een plek bent waar de dekking goed is.

 

Problemen met mobiel internet oplossen

Wij maken gebruik van het mobiele netwerk van Odido. Misschien is de dekking van internet in dit specifieke gebied minder sterk dan in andere gebieden.

Wij bieden mobiel internetten in heel Nederland aan. Het kan echter wel zo zijn dat de verbinding in bepaalde gebieden minder sterk is dan in andere gebieden. Bekijk de dekkingskaart op deze pagina om te zien waar je verbinding het sterkst is. 

Of je verbonden kunt worden met het 5G-netwerk is afhankelijk van je abonnement. Op dit moment is 5G alleen beschikbaar op onze Unlimited bundels. We werken hard om snel meer abonnementen op 5G te krijgen. Je telefoon is al wel klaar om gebruik te maken van dit netwerk zodra wij dit wel aanbieden!

Volg hier het stappenplan

1. Controleer of de simkaart al actief is

Heb je geen mobiele data als je onze simkaart voor het eerst gebruikt? Controleer dan of je abonnement bij ons al is gestart. Dit kun je checken via het contract, in de bevestigingsmail of in de DELTA Mobiel-app. Controleer ook of de juiste simkaart in je telefoon zit.

2. Controleer of je op een plek bent met voldoende signaal

Controleer of je bereik hebt. Dit check je via het 3G, 4G(+) of 5G-symbool bovenin je scherm. In kelders, tunnels en sommige gebouwen is het bereik minder. Loop even naar buiten of een (open) raam om te zien of je bereik beter wordt.

3. Schakel vliegtuigmodus in en weer uit

Herstart je mobiele telefoon of wissel even naar de vliegtuigmodus en weer terug. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk.

Op Android:

  1. Open de 'App instellingen' op je apparaat of open het snelmenu.
  2. Tik op 'Netwerk en internet'.
  3. Zet 'Vliegtuigmodus' aan en weer uit.

Op Apple (iOS): 

    1. Open het bedieningspaneel / snelmenu op je telefoon.
    2. Tik vervolgens op de knop 'Vliegtuigmodus'

Let op! Vergeet niet vliegtuigmodus weer uit te zetten. 

4. Controleer in de app of je nog binnen je bundel zit

Kijk in de DELTA Mobiel-app of jouw bundel al op is en je mogelijk de bestedingslimiet buiten de bundel hebt bereikt. Dit kan ook de oorzaak zijn dat het internet niet meer werkt op je telefoon. 

5. Controleer de instellingen in de Delta Mobiel-app

In de DELTA Mobiel-app kun je onder 'Instellingen' de knop 4G of 5G eerst uit en weer aan zetten. Je mobiel maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk. Dit kun je vinden onder 'Abonnement'. Selecteer dan het abonnement waarvoor je de wijzigingen wilt maken.

6. Controleer of alle facturen zijn voldaan

Check of alle facturen zijn voldaan. Mogelijk hebben we alle mobiele diensten geblokkeerd door een betalingsachterstand. Je kunt je facturen en betalingen checken in de DELTA Mobiel-app of op de webversie van MijnDELTA Mobiel. Mocht je nog openstaande facturen hebben waardoor de mobiele diensten niet meer actief zijn, dan krijg je weer toegang tot alle diensten wanneer het openstaande bedrag betaald is. 

7. Test je simkaart in een ander toestel

Probeer je simkaart met een andere telefoon en kijk of je daarop wel een data verbinding krijgt. Is dit niet het geval? Dan is je simkaart mogelijk beschadigd. Neem in dat geval contact met ons op.

8. Test je simkaart in een ander toestel

Controleer of het toegangspunt (APN) juist geconfigureerd staat. Deze optie vind je op de meeste telefoons onder de instellingen, 'Verbindingen', 'Mobiel netwerk', 'Toegangspunten' en/of 'APN'. Alle velden moeten leeg zijn, behalve 'Naam' en 'APN'. Vul daar 'Internet' (bij naam) en 'internet.mobiel' bij 'APN' in.

Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice. 

 

Problemen met mobiel bellen

Met DELTA Mobiel bel je via het snelle en stabiele netwerk van Odido. Een van de beste netwerken van de wereld! Toch kan het wel eens voorkomen dat je geen bereik hebt. Bijvoorbeeld in een té goed geïsoleerd gebouw. Bellen via wifi en 4G of 5G is de oplossing. Dan ben je onderweg én binnenshuis altijd goed bereikbaar. Wil jij bellen met de beste geluidskwaliteit én zowel binnen- als buitenshuis je mobiele dekking verbeteren? Controleer dan via de stappen hieronder of bellen via wifi en 4G of 5G op jouw telefoon is aangezet.

Android – bellen via wifi

  • Ga naar de bel-app (groene knop) en kies de optie ‘Instellingen’ via het lokale menu.
  • Controleer of de optie 'Bellen via wifi' aanstaat.

Android – bellen via 4G of 5G

  • Ga naar 'Telefooninstellingen' > 'Verbindingen' > 'Mobiele Netwerken'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via 4G of 5G' aanstaat.

iOS – bellen via wifi

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via wifi' aan staat.

iOS – bellen via 4G of 5G

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel Netwerk' > 'Opties mobiele data'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via 4G of 5G' aanstaat.

Wij bieden mobiel bellen in heel Nederland. Het kan echter wel zo zijn dat de verbinding in bepaalde gebieden minder sterk is dan in andere gebieden. Bekijk de dekkingskaart op deze pagina om te zien waar je verbinding het sterkst is. 

Het kan zijn dat buitenlandse mobiele netwerken een mindere netwerk dekking hebben dan dat je in Nederland gewend bent. Wanneer je naar het buitenland gaat wordt er automatisch een netwerk voor je gekozen. Je kan echter ook zelf een netwerk kiezen. In sommige gevallen kan dit het probleem oplossen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je telefoon.

Volg hier het stappenplan

Dekking controleren
Bellen via 4G
Simkaart correct plaatsen
Simkaart testen

Controleer goed of je op een plek bent waar voldoende dekking is

Om uit te sluiten hoe de mobiel bellen storing opgelost kan worden beginnen we met een controle of je op een plek bent met voldoende dekking. Voer op deze pagina op onze dekkingskaart je postcode & huisnummer of je locatie door. De donkerblauw gekleurde vlakken geven plekken aan met goede dekking. Ben je op een plek met onvoldoende dekking? Dan is dit de oorzaak dat je niet kunt bellen. 

Controleer via de stappen hieronder of bellen via wifi en 4G op jouw telefoon is aangezet

Android – bellen via wifi

  • Ga naar de bel-app (groene knop) en kies de optie 'Instellingen' via het lokale menu.
  • Controleer of de optie 'Bellen via Wifi' aanstaat.

Android – bellen via 4G

  • Ga naar 'Telefooninstellingen' > 'Verbindingen' > 'Mobiele Netwerken'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via 4G' aanstaat.

iOS – bellen via wifi

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via Wifi' aan staat.

iOS – bellen via 4G

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel Netwerk' > 'Opties mobiele data'.
  • Controleer of de optie 'Bellen via 4G' aanstaat.

Controle plaatsing simkaart in telefoon


Controleer of de simkaart juist in de telefoon is geplaatst. Dit geeft vaak de melding 'Geen SIM' of 'Geen service'. Er zijn twee mogelijke fouten:

  1. Gouden chip zit aan de verkeerde kant / Simkaart is verschoven
    Je kunt dit controleren door in het simkaart slot te kijken of de 'platte' hoek van de simkaart goed geplaatst is in het simkaart slot. 

  2. Verkeerde formaat simkaart
    Een te kleine sim kaart kan weer teruggedrukt worden in het sim kaart frame waar de simkaart eerder uit was gedrukt. Het juiste formaat kan vervolgens alsnog uitgedrukt worden en om op de simkaart worden geplaatst. Dit is onderdeel van het pasje waar de simkaart in eerste instantie dus uit was gedrukt. Hierna kun je de sim kaart opnieuw plaatsen in het simkaart slot in de telefoon.

Heb je een ander formaat nodig maar heb je het 'pasje' niet meer waar dit aan vast zat? Dan kan je een Universele Simkaart Adapter kopen. Deze kost een paar euro en is in verschillende winkels en webshops te koop, zodat je de simkaart met het goede formaat in het toestel kunt plaatsen.

Tip! Je kunt het simkaart slot van de telefoon openen met een 'Sim ejector'.

Test de simkaart in een ander toestel


Hiermee kan je uitsluiten of het probleem bij de telefoon of bij de simkaart ligt. Vraag een gezinslid of vriend of je even de simkaart mag aansluiten in hun telefoon. Bel het nummer 1200 om te controleren of je kan bellen. Als je vervolgens met de simkaart in het toestel wel kunt bellen, dan zit het probleem in je eigen telefoon.

 

Storing in het buitenland oplossen

Open het menu
Open de instellingen
Netwerkinstellingen
4G netwerk
Simkaart

Open het snelmenu/menu op de telefoon

- Op Android telefoons (linkerscherm) kan je het snelmenu openen door rechtsboven aan naar beneden te swipen.

- Op Apple toestellen (rechter afbeelding) kan je het bedieningsmenu openen door links boven naar beneden te swipen.

                       

Open het menu van de instellingen

Open op Android en Apple toestellen het instellingen menu door op het tandwiel icoon te drukken.

Navigeer naar de netwerkinstellingen

In het buitenland kan de netwerkdekking minder zijn dan in Nederland. Je kan handmatig een netwerk kiezen om het probleem op te lossen. Sommige telefoons verbinden automatisch met de hoogst beschikbare netwerkfrequentie, maar vanwege beperkte wereldwijde implementatie van 5G-roaming, wordt aangeraden de telefoon in te stellen op maximaal 4G. 

Je kunt onder het instellingen menu de optie 'Mobiele Netwerk' vinden. Het kan een beetje verschillen per merk telefoon hoe je hier precies terecht komt. Je kunt uiteraard oo via het snelmenu door de vinger ingedrukt te houden op 'Netwerk'. Hiermee kan je ervoor zorgen dat je direct bij de mobiele netwerk instellingen terecht komt.

Je navigeert hiernaartoe om er zeker van te zijn dat het toestel zoekt naar een 4G signaal. In het buitenland is er soms geen geschikt 5G netwerk, waardoor je toestel blijft zoeken naar een 5G netwerk in de regio, maar geen verbinding tot stand kan brengen waardoor je geen internet hebt. 

Telefoon instellen op 4G netwerk

Het is belangrijk dat het toestel op type voorkeursnetwerk alleen op 4G ingesteld staat. Het is dus niet de bedoeling dat de telefoon ook nog zoekt naar een 5G netwerk. Zorg ervoor dat je onder deze instelling controleert of het 'Automatisch selecteren van netwerk' uit staat.

Als dit geen verschil maakt, laat dan je mobiel zoeken naar een 3G netwerk.

Sim kaart aansluiten in een ander toestel

Als het probleem aanhoudt, probeer dan de simkaart in een ander toestel te plaatsen om te controleren of het probleem bij de telefoon ligt. Neem contact op met onze klantenservice als er nog steeds geen verbinding is.

Nog geen internet van DELTA? 

Bij ons hoef je niet te kiezen tussen verschillende pakketten voor internet, televisie of telefonie. Met het DELTA Flexpakket stel je eenvoudig zelf je eigen pakket samen. Geen TV of telefonie verbinding nodig? geen probleem! Zo kies je wat jij écht nodig hebt! 

Meer over ons Flexpakket

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Contact opnemen

icon chat
Direct antwoord via chat
Start chat
icon messenger
Stel je vraag via Messenger
Open Messenger
icon phone
Regel het telefonisch
icon phone
Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00
Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.