Kies je webmail

@media screen and (min-width: 320px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=480&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 480px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=768&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 768px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=960&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 960px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=1280&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 1280px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=1366&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 1366px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=1600&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}@media screen and (min-width: 1600px){.media-image-3f97b112-edc9-44b5-aa6f-00becee81f61{background-image:url('/media/1zac13kl/f1-kalender.png?anchor=center&mode=crop&width=1920&upscale=false&rnd=132926775623770000') !important; }}

Formule 1 kalender 2022

Met Nederlandse tijden

Formule 1 kalender 2022

Hieronder vind je de Formule 1 kalender 2022 met Nederlandse tijden. Aan de hand van dit schema zit jij altijd op het juiste moment klaar om live van de Formule 1 race te genieten. Kijk de Formule 1 live met Viaplay bij DELTA.

Datum Grand Prix Nederlandse tijd
Zondag 20 maart Bahrein 16.00
Zondag 27 maart Saoedi-Arabië 19.00
Zondag 10 april Australië 07.00
Zondag 24 april Italië 15.00
Zondag 8 mei Verenigde Staten (Miami) 21.30
Zondag 22 mei Spanje 15.00
Zondag 29 mei Monaco 15.00
Zondag 12 juni Azerbeidzjan 13.00
Zondag 19 juni Canada 20.00
Zondag 3 juli Groot-Brittannië 16.00
Zondag 10 juli Oostenrijk 15.00
Zondag 24 juli Frankrijk 15.00
Zondag 31 juli Hongarije 15.00
Zondag 28 augustus België 15.00
Zondag 4 september Nederland (Zandvoort) 15.00
Zondag 11 september Italië 15.00
Zondag 2 oktober Singapore 14.00
Zondag 9 oktober Japan 07.00
Zondag 23 oktober Verenigde Staten 21.00
Zondag 30 oktober Mexico 21.00
Zondag 13 november Brazilië 19.00
Zondag 20 november Abu Dhabi 14.00

De informatie op deze pagina kan door omstandigheden veranderen.

Veel voorkomende F1-termen

Tijdens de races hoor je waarschijnlijk regelmatig termen voorbijkomen die moeilijk klinken. Om je toch een beetje op weg te helpen en het duidelijker te maken leggen we graag een aantal termen op een simpele manier voor je uit!

Termen

Undercut houdt in dat een coureur iets eerder gaat pitten dan zijn voorloper. Zo kan hij dan met verse banden proberen een inhaalslag te maken in tijd zodat hij alsnog voor zijn concurrent ligt wanneer zijn concurrent gaat pitten.

Overcut is het tegenovergestelde van undercut en komt ook minder voor omdat dit meer geschikt is voor circuits waar banden minder slijten. Met een overcut hoop je je concurrent in te halen door juist later te gaan pitten.

De bedoeling is dat wanneer je voorloper gaat pitten dat je dan razendsnel je rondjes rijdt zodat je alsnog voor je concurrent ligt wanneer je zelf gaat pitten.

DRS is een systeem waarmee een auto extra topsnelheid behaalt en dit stimuleert inhaalacties. Maar dit systeem mag niet zomaar gebruikt worden. Er zijn specifieke DRS-zones op een circuit waar DRS gebruikt mag worden en een aanvullende voorwaarde is dat je minder dan 1 seconde achterligt op je voorganger.

Als er een Safety Car (SC) wordt ingezet dan is er een potentiële gevaarlijke situatie op de baan. Wanneer de SF op de baan komt moeten alle auto’s de SC volgen. Alle onderlinge verschillen in tijd worden op dat moment ongedaan gemaakt waardoor de spanning weer in de wedstrijd komt zodra de SC van de baan is. Bij een SC mag er een pitstop worden gemaakt.

Bij een Virtual Safety Car (VSC) komt er geen echte Safety Car aan te pas maar geldt dat de coureurs een bepaalde snelheid moeten rijden. Er kan ook niet ingehaald worden tijdens de periode dat de VSC geldt. De verschillen in tijden blijven (anders dan bij een normale Safety Car) staan. Tijdens een VSC mogen alleen banden worden gewisseld bij een pitstop.

Bandenstrategie is in de Formule 1 cruciaal. De kleuren van de banden en de verschillende compounds zijn een terugkerend onderwerp van gesprek als het over racen gaat. Er zijn ontzettend veel verschillende banden maar om het voor de kijker begrijpelijk te maken zijn ze tegenwoordig in 3 verschillende kleuren ingedeeld.

Rood: De rode band is de meest zachte band. In Formule 1 termen zeggen we een ‘soft compound’. Deze band is uitermate geschikt om op zijn snelst te rijden. Echter slijt hij sneller.

Geel: De gele band is een medium band, ook wel ‘medium compound’ genoemd. Deze compound zit tussen de gele en witte band in. De gele band wordt vrijwel in elke race wel gebruikt.

Wit: De witte band is de hardste band van de drie. Deze ‘hard compound’ is vooral geschikt om lang door te rijden zonder snelle slijtage van de banden.

Er zijn twee uitzonderingen, namelijk als de baan nat is:

Groen: De groene band worden ook wel ‘Intermediate’ genoemd. Deze band is speciaal voor een natte baan waar het geregend heeft.

Blauw: Deze banden worden ook wel ‘full wets’ genoemd, en zijn voor wanneer er regenbuien overkomen. Deze banden zorgen dan dat de coureur geen grip verliest.

Er zijn 2 belangrijke regels rondom de banden:

  1. In een Formule 1 race moet een coureur op minimaal 2 compounds rijden.
  2. De coureurs die bij de top 10 in de kwalificatie eindigen, moeten in de race beginnen met de banden waarmee ze de snelste tijd in Q2 (kwalificatie deel 2) hebben gereden.

Slipstream komt voor wanneer een auto vlak achter zijn voorganger ligt op een lange rechte lijn. De achterliggende auto kan aan snelheid winnen omdat de voorliggende auto harder 'vecht' tegen de lucht als het ware.

De achterliggende coureur kan dan proberen om een snelle inhaalpoging te wagen.

De outlap is de eerste ronde na de pitstop wanneer de coureur op nieuwe banden rijdt. Wanneer bijvoorbeeld de voorganger besluit door te rijden op oude banden kan de coureur in een goede outlap proberen tijd winnen voor een zogenoemde ‘undercut’ op zijn voorganger.

Heel simpel gezegd is de ‘outlap’ dus eerste ronde na een pitstop.

Downforce is de neerwaartse druk die op de auto wordt uitgeoefend op de vleugels en diffuser. Vooral in bochten is downforce belangrijk en bepaalt het genereren van de druk hoe snel de coureur een bocht kan nemen.

Porpoising is een term die we niet vaak hebben gehoord voor dit seizoen. In het nieuwe Formule 1 seizoen is ‘porpoising’ een woord wat vaker voorkomt als het over de auto gaat. Maar wat is het? Eigenlijk betekent het heel simpel, het op en neer bewegen van de auto.

Het stuiteren van de auto op de baan is de oorzaak van een afgebroken luchttoevoer. De coureurs ervaren dit effect als negatief als het gaat om grip en snelheid.

Formule 1 kijken

Formule 1 kijk je met Viaplay. Bij DELTA kun je een abonnement nemen op Viaplay. Wel zo makkelijk, toch?

Ik ben DELTA-internetklant

Al internetklant bij ons? Dan kun je eenvoudig Viaplay bestellen in MijnDELTA en genieten van Formule 1.


Ik ben geen DELTA-klant

Nog geen klant bij ons? Viaplay is te bestellen in ons Flexpakket. Met ons Flexpakket stel je eenvoudig je eigen pakket samen voor internet met of zonder tv + vast bellen.

Tijdens het samenstellen van je Flexpakket zet je Viaplay aan. Zo simpel is het.


Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.