MijnDELTA
Online TV
Webmail
Genieten van de Formule 1? Dat kan met een Viaplay abonnement bij DELTA!
Wil je graag kijken naar de Formule 1? Formule 1 is te bekijken met een Viaplay abonnement. Ook bij DELTA kan je een Viaplay abonnement bestellen en genieten van de Formule 1.
Benieuwd naar het schema van de Formule 1? Deze vind je op onze kalenderpagina.
Tijdens de races hoor je waarschijnlijk regelmatig termen voorbijkomen die moeilijk klinken. Om je toch een beetje op weg te helpen en het duidelijker te maken leggen we graag een aantal termen op een simpele manier voor je uit!
Undercut houdt in dat een coureur iets eerder gaat pitten dan zijn voorloper. Zo kan hij dan met verse banden proberen een inhaalslag te maken in tijd zodat hij alsnog voor zijn concurrent ligt wanneer zijn concurrent gaat pitten.
Overcut is het tegenovergestelde van undercut en komt ook minder voor omdat dit meer geschikt is voor circuits waar banden minder slijten. Met een overcut hoop je je concurrent in te halen door juist later te gaan pitten.
De bedoeling is dat wanneer je voorloper gaat pitten dat je dan razendsnel je rondjes rijdt zodat je alsnog voor je concurrent ligt wanneer je zelf gaat pitten.
DRS is een systeem waarmee een auto extra topsnelheid behaalt en dit stimuleert inhaalacties. Maar dit systeem mag niet zomaar gebruikt worden. Er zijn specifieke DRS-zones op een circuit waar DRS gebruikt mag worden en een aanvullende voorwaarde is dat je minder dan 1 seconde achterligt op je voorganger.
Als er een Safety Car (SC) wordt ingezet dan is er een potentiële gevaarlijke situatie op de baan. Wanneer de SF op de baan komt moeten alle auto’s de SC volgen. Alle onderlinge verschillen in tijd worden op dat moment ongedaan gemaakt waardoor de spanning weer in de wedstrijd komt zodra de SC van de baan is. Bij een SC mag er een pitstop worden gemaakt.
Bij een Virtual Safety Car (VSC) komt er geen echte Safety Car aan te pas maar geldt dat de coureurs een bepaalde snelheid moeten rijden. Er kan ook niet ingehaald worden tijdens de periode dat de VSC geldt. De verschillen in tijden blijven (anders dan bij een normale Safety Car) staan. Tijdens een VSC mogen alleen banden worden gewisseld bij een pitstop.
Bandenstrategie is in de Formule 1 cruciaal. De kleuren van de banden en de verschillende compounds zijn een terugkerend onderwerp van gesprek als het over racen gaat. Er zijn ontzettend veel verschillende banden maar om het voor de kijker begrijpelijk te maken zijn ze tegenwoordig in 3 verschillende kleuren ingedeeld.
Rood: De rode band is de meest zachte band. In Formule 1 termen zeggen we een ‘soft compound’. Deze band is uitermate geschikt om op zijn snelst te rijden. Echter slijt hij sneller.
Geel: De gele band is een medium band, ook wel ‘medium compound’ genoemd. Deze compound zit tussen de gele en witte band in. De gele band wordt vrijwel in elke race wel gebruikt.
Wit: De witte band is de hardste band van de drie. Deze ‘hard compound’ is vooral geschikt om lang door te rijden zonder snelle slijtage van de banden.
Er zijn twee uitzonderingen, namelijk als de baan nat is:
Groen: De groene band worden ook wel ‘Intermediate’ genoemd. Deze band is speciaal voor een natte baan waar het geregend heeft.
Blauw: Deze banden worden ook wel ‘full wets’ genoemd, en zijn voor wanneer er regenbuien overkomen. Deze banden zorgen dan dat de coureur geen grip verliest.
Er zijn 2 belangrijke regels rondom de banden:
Slipstream komt voor wanneer een auto vlak achter zijn voorganger ligt op een lange rechte lijn. De achterliggende auto kan aan snelheid winnen omdat de voorliggende auto harder 'vecht' tegen de lucht als het ware.
De achterliggende coureur kan dan proberen om een snelle inhaalpoging te wagen.
De outlap is de eerste ronde na de pitstop wanneer de coureur op nieuwe banden rijdt. Wanneer bijvoorbeeld de voorganger besluit door te rijden op oude banden kan de coureur in een goede outlap proberen tijd winnen voor een zogenoemde ‘undercut’ op zijn voorganger.
Heel simpel gezegd is de ‘outlap’ dus eerste ronde na een pitstop.
Downforce is de neerwaartse druk die op de auto wordt uitgeoefend op de vleugels en diffuser. Vooral in bochten is downforce belangrijk en bepaalt het genereren van de druk hoe snel de coureur een bocht kan nemen.
Porpoising is een term die we niet vaak hebben gehoord voor dit seizoen. In het nieuwe Formule 1 seizoen is ‘porpoising’ een woord wat vaker voorkomt als het over de auto gaat. Maar wat is het? Eigenlijk betekent het heel simpel, het op en neer bewegen van de auto.
Het stuiteren van de auto op de baan is de oorzaak van een afgebroken luchttoevoer. De coureurs ervaren dit effect als negatief als het gaat om grip en snelheid.
Benieuwd welke coureurs kampioen zijn geworden in de Formule 1 in deze eeuw? Hieronder vind je een lijst van F1 winnaars.
De recordhouders zijn overigens Michael Schumacher en Lewis Hamilton met beide 7 titels op hun naam.
Jaar | Winnaar |
---|---|
2022 | Max Verstappen |
2021 | Max Verstappen |
2020 | Lewis Hamilton |
2019 | Lewis Hamilton |
2018 | Lewis Hamilton |
2017 | Lewis Hamilton |
2016 | Nico Rosberg |
2015 | Lewis Hamilton |
2014 | Lewis Hamilton |
2013 | Sebastian Vettel |
2012 | Sebastian Vettel |
2011 | Sebastian Vettel |
2010 | Sebastian Vettel |
2009 | Jenson Button |
2008 | Lewis Hamilton |
2007 | Kimi Raikkonen |
2006 | Fernando Alonso |
2005 | Fernando Alonso |
2004 | Michael Schumacher |
2003 | Michael Schumacher |
2002 | Michael Schumacher |
2001 | Michael Schumacher |
Je kijkt de Formule 1 met een Viaplay abonnement. Deze kun je bestellen bij DELTA en zelf streamen.
De formule 1 races zijn helaas niet meer op tv te kijken. Wel kun je deze streamen via de Viaplay app op je tv.
Die vind je op onze kalenderpagina.