Kies je webmail

Spam, phishing en virusvrij

Een verdachte e-mail in je mailbox of alweer het zoveelste onzin bericht ontvangen? Het blijven helaas bestaande kwalen in de e-mail wereld. Gelukkig zijn er wel manieren om ongewenste berichten te herkennen en zo kwalijke en irritante e-mails voor te zijn. Op deze pagina leggen we je alles uit over spam, phishing en virussen en hoe jij je hiervoor kan beschermen.

Wat is spam?

Spam staat voor Stupid Pointless Annoying Message. Vaak gaat het over ongevraagde aanbiedingen of acties van onbekende bedrijven. Spam kan ook voorkomen in de vorm van nieuwsbrieven waar jij je niet voor hebt aangemeld. Het openen van spam berichten kan geen kwaad, maar let er wel op dat je verder nergens in de mail op klikt. 

Waarom ontvang ik spam?

De verzender van de e-mail heeft jouw e-mailadres gevonden. Vul bij onbetrouwbare websites niet je e-mailadres in.

Spamfilter

Je DELTA e-mailadressen zijn standaard beschermd met een eigen spamfilter van DELTA. Met deze filter ben je extra beschermd tegen spamberichten in je mailbox. Ben je niet helemaal blij met de instellingen? Dan leggen we je hier uit hoe je dat kan aanpassen. 

Wat is phishing?

Phishing komt van het online vissen naar gebruiksgegevens. Internetcriminelen proberen je te lokken naar websites via valse e-mails. Vervolgens stelen ze je gegevens of zelfs geld. Een phishing e-mail lijkt van een bedrijf te zijn, bijvoorbeeld van een bank, maar is het niet. In een phishing e-mail wordt vaak gevraagd om gelijk actie te ondernemen, zoals het invullen van je gegevens. Doe dat niet! Op deze manier proberen ze persoonlijke gegevens af te pakken. Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens per e-mail.

Hieronder geven we tips om phishing voor te zijn.

Tips om phishing e-mails te herkennen

Tip 1
Tip 2
Tip 3
Tip 4
Tip 5
Tip 6

De afzender

Kijk goed naar de naam van de afzender, maar ook naar het precieze afzendadres. Is dit een vreemd adres, of lijkt dit op een echte naam van een bestaand bedrijf? Dan kan je er vanuit gaan dat dit een phishingmail is. 

De aanhef

Word je in een algemene aanhef aangesproken in plaats van met je naam, zoals 'Beste klant' of 'Geachte heer/mevrouw'? Of staat er zelfs helemaal geen aanhef? Pas dan goed op voor phishing. Bedrijven waar je wel klant van bent weten je naam en gebruiken dit ook vaak. Het kan ook natuurlijk gebeuren dat echte e-mails geen aanhef gebruiken, dus check in de e-mail ook op onze andere tips.

De inhoud

In een phishingmail staat vaak een verzoek om je persoonsgegevens. Die moeten voor een zogenaamde reden 'bijgewerkt' of 'geverifeerd' worden. Of ze geven aan dat je iets hebt gewonnen en hier alleen nog een paar gegevens voor in moet vullen. Dit zijn duidelijke signalen dat je met een phishingmail te maken hebt. Ga hier dus zeker niet op in.

Spelling en taalgebruik

Let goed op het taalgebruik in een mail. Phishing e-mails zijn vaak opgemaakt uit teksten die door een vertaalcomputer zijn gehaald. Dat levert soms een vreemde zinsopbouw en taalfouten op. Het niet gebruiken van hoofdletters of punten en komma's op gekke plekken in de zin zijn ook geen goed teken. E-mails en officiële instanties bevatten geen taalfouten en zijn verzorgd geschreven.

Vormgeving

Ziet de vormgeving er niet hetzelfde uit als de huisstijl van het bedrijf? Ontbreken er bijvoorbeeld logo's of ziet dit er gek uit? Ga dan voorzichtig met de mail om en volg de andere tips om phishing te controleren.

Linkjes

Klik nooit op een link in een e-mail waarover je twijfelt. Controleer dit eerst door met de muis op de link te staan zonder hierop te klikken. Op die manier verschijnt het adres waar de link daadwerkelijk naartoe gaat. Komt dit niet overheen met de link? Staan er geen officiële bedrijfsgegevens? Dan is het waarschijnlijk een phishingmail.

Virusvrij blijven

Computervirussen zijn programma's die je computer of andere apparaten beschadigen of vervelende effecten geven. Helaas kan je virussen op verschillende manieren oplopen. Bijvoorbeeld door op een valse link te klikken of door een programma te downloaden die 'besmet' is. Het is dan ook superbelangrijk om een goed antivirusprogramma te installeren zoals Veilig internet.

Hoe kan je veilig internetten met DELTA?

Bij DELTA bieden wij Veilig internet. Met de software F-secure ben je op al je apparaten, zoals je laptop en mobiel, goed beschermd tegen virussen, spyware, phishing en cyberaanvallen. Heb je al internet via DELTA en wil je Veilig internet toevoegen aan je Flexpakket? Dan kan je dit gemakkelijk regelen via MijnDELTA onder het kopje 'Producten'. 

Wil je alles weten over Veilig internet of ons stappenplan zien hoe je dit gemakkelijk kan installeren? Klik dan op de knoppen hieronder.

Alles over Veilig internet  Installatie stappenplan

Wil je meer weten over phishing en hoe je jezelf kunt beschermen? Klik op de knop om het DELTA nieuwsbericht te lezen.

DELTA nieuwsbericht

Veelgestelde vragen

Nieuwe klanten kunnen Veilig Internet in het bestelproces aanvinken. Bestaande klanten kunnen bestellen via MijnDELTA onder het kopje 'Producten'.

Met Veilig internet heb je de keuze uit 1, 5 of 10 licenties om je apparaten te beveiligen. Het aanpassen van het aantal licenties regel je gemakkelijk via MijnDELTA.

 

Bij elk mailprogramma werkt dit net wat anders. Je kan een e-mail vaak rapporteren als spam door één of meerdere e-mails te selecteren en vervolgens op een van de volgende opties te kiezen:

  • een icoon met drie puntjes bij elkaar zoals ...
  • de optie 'Meer'.
  • door met de rechtermuisknop op de geselecteerde e-mail(s) te klikken.

Kies daarna voor opties zoals 'ongewenste e-mail' of 'verplaatsen naar spam'. De geselecteerde e-mail(s) worden op deze manier naar je spam folder verplaatst in het mailprogramma. Vanaf nu zal je mailprogramma e-mails van dezelfde afzender direct herkennen als spam. 

Bekijk welke deals mogelijk zijn op jouw adres

Contact opnemen

icon chat
Direct antwoord via chat
Start chat
icon messenger
Stel je vraag via Messenger
Open Messenger
icon phone
Regel het telefonisch
icon phone
Bel 0118-22 55 75
Beschikbaar:
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 21:00
Zaterdag: 10:00 - 16:00
Zondag (technische helpdesk): 10:00 - 16:00
Onze website werkt niet goed in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan, zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.